woonbonus - verhoging 10 jaar

redak
Topic Starter
Berichten: 205

woonbonus - verhoging 10 jaar

#1 , 29 sep 2018 09:25

Situatie: er werd vroeger een woning geschonken (gelegen in het Vlaams gewest) aan hun kind (deze werd niet bewoond door het kind). In 2011 werd door het kind een hypothecaire lening aangegaan voor de bouw van een woning (gelegen in het Vlaams gewest) dat het kind ook zelf bewoond.

Vermits er een 2e eigendom is was er geen recht op de verhoogde aftrek van 760,00 euro en enkel een belastingvermindering van 2280 euro.

In 2018 werd die geschonken woning verkocht en heeft het kind dus maar 1 woning maar in zijn bezit die hij zelf bewoond. Heeft hij dan voor de resterende 3 jaar (2018-2019-2020) van de eerste 10 jaar looptijd van de hypothecaire lening terug recht op die verhoogde aftrek van 760,00 euro ?

In het WIB vind ik volgende terug :
De verhogingen, vermeld in het tweede en derde lid, worden niet toegepast vanaf het eerste belastbaar tijdperk waarin de belastingplichtige eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker wordt van een tweede woning. De toestand wordt beoordeeld op 31 december van dat belastbaar tijdperk.
[/i]
de verwijzing van tweede lid is waar die 760 euro in vermeld wordt.

Uit deze quote zou je kunnen denken dat je de toestand ieder jaar opnieuw moet bekijken op 31/12 maar aan de andere kant staat er "wordt niet toegepast vanaf …"

Nergens wordt vermeld wat er gebeurt als de 2e woning verkocht wordt.

Op de website van Vlaanderen vind ik volgende terug :
Wat gebeurt er met de woonbonus als ik een tweede woning verwerf?
Als u een hypothecaire lening bent aangegaan en al van de woonbonus geniet en nadien volle (mede-)eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker wordt van een tweede woning, dan verliest u de woonbonus niet. Maar in sommige gevallen hebt u niet langer recht op de verhoging(en), mocht u die nog genieten. Het verlies van de verhoging(en) is dan definitief.

Of de woning waarvoor u de woonbonus geniet uw enige woning is, wordt beoordeeld op 31 december van dat belastbaar jaar.
Hieruit zou ik afleiden dat er geen recht meer is op de verhoging. Is allemaal een beetje dubbelzinnig vind ik

Is er dus na de verkoop van de 2e woning terug recht op de verhoogde aftrek ?

Alvast bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding