Fiets

Calijo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fiets

#1 , 27 sep 2018 22:29

Hallo
Woon op 22km van mijn werk, Mechelen - Wilrijk doe deze afstand dagelijks , behalve in tweekend met de fiets. Graag zou ik me veiliger willen kleden op de fiets om bvb goed gezien te worden voor andere weggebruikers .
Vb; fietshelm , wielrenners short , fluo- kledij, verlichting etc;?
1/ In hoeverre kan men deze inbrengen bij de belastingen voor terugbetaling?

2/ hoe moet met dit aangeven, welke bewijsjes moet men aantonen , graag stappen plan aub?

3/ waar moet men deze aangeven?

Vriendelijk dank voor feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2018 09:12

Daar dient toch de fiets vergoeding voor ?
De fietsvergoeding is vrijgesteld van inkomstenbelasting (wet 8/8/1997) en sociale zekerheidsbijdragen (K.B. van 29/1/1999).

Deze vergoeding dient om de kosten van de fiets te dekken (onderhoud, …), Dit schreef provelo !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2018 10:04

Je zou dit in uw personenbelasting kunnen ingeven, als je kiest om je werkelijke beroepskosten in te brengen. Maar dan zal je wel nog een pak andere zaken moeten kunnen inbrengen om voordeliger te zijn dan voor het forfait te kiezen. Dus het is het één of het ander: ofwel kies je om forfaitaire beroepskosten in te brengen in uw personenbelasting, ofwel kies je om uw werkelijke kosten te bewijzen (maar zoals gezegd moet je dan véél kunnen inbrengen om beter af te zijn dan het forfait).

Dus is het werkelijk uw bedoeling om uw beroepskosten te bewijzen? Indien niet, is deze discussie een beetje zinloos (of dan is het antwoord: als je voor het forfait kiest, kan je uw fietskosten niet inbrengen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Calijo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2018 12:57

Dank voor snelle antwoord

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”