BTW op geïmporteerde tractor

p-j
Topic Starter
Berichten: 5

BTW op geïmporteerde tractor

#1 , 02 apr 2008 10:01

Hallo,

Dient op een tweedehands tractor afkomstig van Frankrijk Btw betaald te worden hier in belgië?
Mijn vader doet namelijk niet aan btw boekhouding, maar wordt forfaitair belast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 02 apr 2008 13:16

Dat hangt ervan af of de tractor in België met of zonder BTW werd aangekocht of als de tractor wordt verkocht door een persoon of firma die het verkopen van tractoren als handelsactiviteit uitoefent.

Aangezien uw vader onder de forfaitaire landbouwersaxatie valt zal, naar ik vermoed, de BTW betaald moeten worden, het gaat immers om een intra-communautaire levering van een goed dat bestemd is voor een nietBTW-plichtige, een eindgebruiker dus.

p-j
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 apr 2008 23:57

De tractor is aangekocht bij een franse firma. (Al staat hij wel nog bij de landbouwer omdat zijn nieuwe tractor nog niet is binnengekomen.)
In Frankrijk moeten we geen BTW betalen. Maar de dealer zei wel dat we bij de douane om een formulier moeten gaan zodat zij in order waren met de taks. Al bij al was het ons nogal onduidelijk omdat onze kennis van frans ook niet te best is.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 03 apr 2008 10:45

“Art.25quinquies...§ 5. Behoudens tegenbewijs, wordt de intracommunautaire verwerving van een goed geacht in België plaats te vinden wanneer de afnemer zijn intracommunautaire verwerving onder een ter uitvoering van artikel 50, § 1, toegekend BTW-identificatienummer heeft verricht of...“(Wetboek BTW).

Ik ga ervan uit dat de intracommunautaire verwerving van de tractor aldus in België plaatsvond.

“Art.25ter.§1.Aan de belasting zijn onderworpen, wanneer ze in België plaatsvinden, de intracommunautaire verwervingen van goederen onder bezwarende titel door een belastingplichtige die als zodanig optreedt...wanneer de verkoper een belastingplichtige is die als zodanig optreedt...“(Wetboek BTW.)

Ik ga ervan uit dat de verkoper een belastingplichtige is die als zodanig optreedt.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

p-j
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 04 apr 2008 11:02

Deze informatie heb ik gisteren ontvangen van de Bestuurschef
Gewestelijke directie der douane en accijnzen (Hasselt)

Bij het binnenbrengen van een voertuig (tractor) uit Frankrijk (of een andere lidstaat) dient u zich aan te bieden op een douanekantoor naar keuze voor het afhalen van een vignet 705. Hierbij dient de aankoopfactuur of verkoopsovereenkomst samen met uw identiteitskaart te worden voorgelegd. Voor een tweedehands voertuig dient eveneens het Frans kentekenbewijs te worden voorgelegd. Een landbouwtractor wordt als tweedehands beschouwd indien hij meer dan zes maanden in gebruik is en meer dan 600 uur op de uurteller heeft of meer dan 6000 km gereden heeft.
Het vignet 705 wordt op een aanvraag tot inschrijving gekleefd.
Normaal zijn er op het kantoor roze inschrijvingsformuliereren voorradig, het is echter aangeraden hiervoor eerst contact op te nemen met het douanekantoor.

Als belastingplichtige onderworpen aan de forfaitaire landbouwregeling bent u ertoe gehouden al uw intracommunautaire verwervingen aan de BTW te onderwerpen als u:
- tijdens het lopende kalenderjaar intracommunautaire verwervingen hebt verricht voor een totaal bedrag dat 11.200,- Euro overschrijdt of in de loop van het voorgaande kalenderjaar deze drempel hebt overschreden ofwel indien u ervoor geopteerd hebt om al uw intracommunautaire verwervingen aan de BTW in België te onderwerpen.



Dus...Op een bedrag kleiner dan 11200€ dien ik geen btw te betalen. Maar waarom zou ik er voor kiezen "al uw intracommunautaire verwervingen aan de BTW in België te onderwerpen."?

mmmbmeys
Berichten: 1

#6 , 22 dec 2012 21:27

Ik heb ook een probleem met een tractor. Deze heb ik gekocht in Belgie maar is hier nooit ingeschreven. Particulier gekocht en voor mij dient hij ook maar om wat hout bij elkaar te rijden. Met veel moeite heb ik alle papieren bij elkaar. Maar nu wiegeren ze mijn roos formulier bij de DIV om dat er in vak w geen vignet en geen regristratie nr staat.
Ik heb wel de bestelbon van de mensen waar ik hem gekocht heb en daar staat btw op verrekent. Maar geen serrie nr op de bon en geen faktuur. Wel heb ik een verkoopsovereenkomst van ons nu. Ik vrees dat ik ga opdraaien om nog eens de btw te betalen? Heef iemand hier ervaring of een idee over?

Hartelijk bedankt,
Marc

freelance
Berichten: 2615

#7 , 22 dec 2012 23:22

Ik heb ook een probleem met een tractor. Deze heb ik gekocht in Belgie maar is hier nooit ingeschreven. Particulier gekocht en voor mij dient hij ook maar om wat hout bij elkaar te rijden. Met veel moeite heb ik alle papieren bij elkaar. Maar nu wiegeren ze mijn roos formulier bij de DIV om dat er in vak w geen vignet en geen regristratie nr staat.
Ik heb wel de bestelbon van de mensen waar ik hem gekocht heb en daar staat btw op verrekent. Maar geen serrie nr op de bon en geen faktuur. Wel heb ik een verkoopsovereenkomst van ons nu. Ik vrees dat ik ga opdraaien om nog eens de btw te betalen? Heef iemand hier ervaring of een idee over?

Hartelijk bedankt,
Marc
Als u een bestelbon hebt waarin BTW voorzien is , dan geldt dit voor een particulier als voldoende bewijs om die BTW betaald te hebben .
DIV is andere zaak . Wellicht is tractor ingevoerd uit buitenland , en is er nooit aangifte van gedaan bij douane . Zie daarvoor laatste post p-j.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”