Uitreiken CN

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

Uitreiken CN

#1 , 24 sep 2018 17:27

Ik heb een vraag naar aanleiding van een BTW-controle.

Er werd een omstandige CN opgesteld. Het originele factuur werd bijgebracht.
Om juridische redenen hebben we de CN fysiek nog niet bezorgd aan de medecontractant.

De administratie wil deze CN nu verwerpen om redenen dat we ze nog niet zouden hebben uitgereikt (lees: verstuurd).

Ik ben door de KB's en circulaires gegaan en lees:

- "een CN dient zo snel mogelijk uitgereikt te worden", maar m.i. is hiervoor geen bindende termijn bepaald
- de opsteller verwerkt de CN in het kwartaal dat hij het opmaakt en de ontvanger in het kwartaal dat hij het stuk ontvangt;
- in de gevallen bedoeld in artikel 79 van het Wetboek, aan de medecontractant een dubbel van dat stuk uitreiken voorzien van de vermelding : "BTW terug te storten aan de Staat in de mate waarin ze oorspronkelijk in aftrek werd gebracht";

Mijn vraag, is het inderdaad een bindend gegeven dat een CN reeds moet uitgereikt zijn, voor de btw mag teruggevraagd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 24 sep 2018 17:53

Ja, op uw manier wordt de schatkist schade toegebracht. U gaat immers de oorspronkelijke btw al terugvorderen zonder dat de medecontractant zijn aftrek kan corrigeren.

jef007
Berichten: 1679

#3 , 24 sep 2018 17:58

wat is CN?

Reclame

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#4 , 24 sep 2018 18:35

Ik gebruikte CN als afkorting voor een creditnota.

Ik begrijp inderdaad dat de creditnota uitgereikt moet worden, maar ik vind nergens een bindende termijn waarbinnen dit moet gebeuren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 sep 2018 19:19

Zeker voor dat de klant zijn BTW aangifte doet, hij kan ze onmogelijk aftrekken als ze nog niet ontvangen is.

Zo snel mogelijk is bij de BTW van het ogenblik dat je er kennis heeft.

De controleur heeft hierin gelijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 24 sep 2018 23:41

"Zo snel mogelijk" is een bindende termijn, ook al is deze niet geconcretiseerd. Als het over weken gaat, denk ik niet dat u een verhaal hebt.

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#7 , 25 sep 2018 08:22

Ok, dank jullie wel.

Ik was het vergeten, het is enkel in de politiek dat "onverwijld" gelijk staat aan enkele jaren ;-) (grapje).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”