belastingen voor zelfstandige in bijberoep

kim_2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

belastingen voor zelfstandige in bijberoep

#1 , 23 sep 2018 21:52

Goeiedag,

Ik ben een jaar geleden afgestudeerd en heb sinds 8 maanden werk. Dus ik heb nog nooit een belastingbrief moeten invullen. Ik weet eigenlijk ook niet hoe dat werkt. (mijn ouders deden dat)

Maar sinds 2 maanden heb ik er een online job bijgepakt die ik 15 uur per week moet doen. Ik ben wel van plan om er volgende maand mee te stoppen. In het contract staat dat je een independent contractor bent. Dus ik vermoed dat dat zelfstandige in bijberoep is? Ik krijg mijn loon van deze bijjob in bruto, maar vermoed dat ik nog heel veel moet afgeven en ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat.

Valt dit nog onder onbelast bijverdienen? Of moet ik iets speciaal in de belastingbrief invullen dit jaar?

Heel erg bedankt als iemand me kan helpen, want ik weet me geen raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 23 sep 2018 22:03

Zo'n dingen vraag je na voor je eraan begint. Aan onbelast bijverdienen zijn een aantal voorwaarden verbonden, u had dus zelfstandige moeten worden. Ik denk dat u zich aan een aantal boetes mag verwachten omdat u nu al twee maand aan het werk bent zonder de nodige toelatingen (dit is zwartwerk!). Ga asap naar een ondernemingsloket om dit in orde te laten maken.

kim_2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2018 18:06

Zo'n dingen vraag je na voor je eraan begint. Aan onbelast bijverdienen zijn een aantal voorwaarden verbonden, u had dus zelfstandige moeten worden. Ik denk dat u zich aan een aantal boetes mag verwachten omdat u nu al twee maand aan het werk bent zonder de nodige toelatingen (dit is zwartwerk!). Ga asap naar een ondernemingsloket om dit in orde te laten maken.
Oh nee. Maar ik heb het geld nog niet gekregen. Ik heb een heel rare vraag, sorry hiervoor. Maar ze gaan me betalen op een bepaald account en van daaruit moet ik het geld op mijn bankrekening zetten. Als ik gewoon dat account verwijder en dat geld dus niet aanneem, is het dan nog steeds zwartwerk? Is het dan ok? Want ik ga toch stoppen en als ik hiermee geen boete kan krijgen, dan is het dat waard.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 24 sep 2018 23:39

Hebben ze u dan niet gevraagd om een factuur op te maken? Of is het een buitenlandse opdrachtgever?

kim_2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2018 11:05

Hebben ze u dan niet gevraagd om een factuur op te maken? Of is het een buitenlandse opdrachtgever?
wel, elke maand moet ik mijn invoice insturen ( gewoon het aantal uren dat ik per dag gewerkt heb). En ja, het is een buitenlandse opdrachtgever. In 2 maanden tijd heb ik 42 uur gewerkt. Ik heb eens verder opgezocht en er is iets als occasionele kosten. zou dit hieronder vallen?

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 25 sep 2018 13:05

Een invoice is een factuur. Occasioneel is eenmalig, als het allemaal 1 project is zou u het zo nog kunnen verkopen, maar ik heb er mijn twijfels bij omdat u maandelijks facturen maakt. Probeer het zo snel mogelijk in orde te maken, best via boekhouder.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”