Beste Allen in het forum,
Wij gaan vanuit België produceren voor een Amerikaanse patenthouder (LLC) en zullen via onze website alle verkopen die binnenkomen produceren en versturen binnen een EU land. (wij leasen de website uit aan de patenthouder dat deze alle orders ziet binnenkomen, en ons opdracht geeft om te produceren en te versturen)
Onze Amerikaanse zakenpartner zal deze inkomsten van deze producten ontvangen (via paypal) omwille van liability (juridisch) van ons product die bij hem moet liggen en niet bij ons. Onze advocaat vond dit een must aangezien we zelf een eenmanszaak zijn.
Wij kopen dus grondstoffen aan in de EU met BTW, produceren dit, en verzenden dit aan EU klanten (particulier of zelfstandig). Wij dropshippen dus (+ productie) en voeren dus zelf niets in.
De LLC (US company) factureert dus (zonder BTW) aan Europese klanten, maar niets word ingevoerd.
Klant betaalt ook rechstreeks aan de LLC die ons opdracht geeft om te maken.
Wij maken dan op onze beurt maandelijks een factuur aan voor onze diensten (zonder BTW aangezien het aan een Amerikaanse firma is)
Is dit boekhoudkundig correct dat wij dus enkel de BTW zullen betalen op onze grondstoffen en onze verzendingen.
Onze diensten verrekenen we immers zonder BTW aan onze US zakenpartner.
Of zien we echt iets over het hoofd. We willen immers correct zijn met de BTW regelingen.
Wie moet dus waar BTW betalen op deze goederen?
Enige hulp of visie zou hier welkom zijn aangezien onze advocaat en boekhouder en douane elkaar allemaal tegenspreken.
(Op termijn willen we zelf wel gaan verkopen, maar is nu nog geen optie aangezien we niet de omvang weten van omzet, alsook moeten we nog van ieder land toelating hebben om we dit product wel mogen verkopen, vandaar die aansprakelijkheid die de LLC zal dragen tot we toelating hebben, maar die nogal lang kan duren)
Mvg,
Tom