Kadaster/boete bij renovatiepremie + onvergund zwembad

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Kadaster/boete bij renovatiepremie + onvergund zwembad

#1 , 20 sep 2018 12:14

Hallo,

Wij hebben reeds een woning gekocht te O. Wij gaan namenlijk renoveren, dit houd in dat we de voledige woning gaan afkappen en opnieuw bezetten, betegelen, badkamer en keuken vernieuwen.

Wij hebben namenlijk gelezen dat renovatiepremies ten nadele kunnen zijn op het kadaster.

Ik heb ook namenlijk een overgund zwembad en dubbele apparte garagekot staan op mijn eigendom die +- gebouwd zijn in de jaren 70.

Als ik het goed begrijp moeten wij deze renovaties voorleggen aan het kadaster binnen de 30 dagen ?

Zal het kadaster namenlijk stijgen bij het zien van de bouwovertredingen en/of renovaties?

Kunnen er ook gevolgen komen voor de onvergunde zaken en is het misschien interessant om toch maar niet het kadaster te informeren?

Alvast dank

Samy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 sep 2018 12:19

Het onvergund zwembad is strafrechtelijk verjaard.
Na wijzigingen aan het pand bent u verplicht het kadaster te informeren.
Dat kan leiden tot aanpassingen in plus en min.
Als het aantal kamers werd verminderd door samenvoeging of de woning kleiner werd door gedeeltelijke afbraak wordt het KI verminderd op uw vraag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2018 12:28

Is het in mijn geval interessant om een renovatiepremie aan te vragen en zal het zwembad ook opgenomen worden in het kadaster?

Ik vermoed dat het kadaster niet op de hoogte is van het zwembad en riskeer ik dan nu een boete ?

Maw mag ik mij verwachten aan een hoog kadaster?

Danku

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 sep 2018 12:38

Dat kan ik niet beantwoorden. Aanpassing KI zal gebeuren op basis van vergelijking met gelijkaardige woningen in de buurt. En de ligging speelt daarbij een enorme rol.
Ik zie niet in waarom u de renovatiepremie niet zou aanvragen.
Met of zonder renovatiepremie, u moet na afloop het kadaster sowieso inlichten anders bent u niet in regel.
Het ene staat los van het andere.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2018 12:43

Dat kan ik niet beantwoorden. Aanpassing KI zal gebeuren op basis van vergelijking met gelijkaardige woningen in de buurt. En de ligging speelt daarbij een enorme rol.
Ik zie niet in waarom u de renovatiepremie niet zou aanvragen.
Met of zonder renovatiepremie, u moet na afloop het kadaster sowieso inlichten anders bent u niet in regel.
Het ene staat los van het andere.
Inderdaad maar ik lees ook dat renovatiepremies het kadaster ook kunnen verhogen

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 20 sep 2018 12:49

Natuurlijk dat het kan. Ik heb het toch uitgelegd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 sep 2018 12:52

Het is niet de premie die het KI zal verhogen, maar de werken die je hebt laten uitvoeren. Zijn deze comfortverhogend dan zal uw KI stijgen. Voor het plaatsen van een nieuwe CV ketel of badkamer zal je bvb GEEN verhoging krijgen. Een zwembad daarentegen wordt zeer zwaar gerekend bij de bepaling van het KI.
Ken zo iemand die zijn onvergund zwembad heeft opgevuld met zand tegen dat de controle eraan kwam. Dat viel niet zo op, omdat de tuin nog niet was aangelegd. Eens KI toegekend, werd het zwembad terug uitgegraven, en het zand werd gebruikt voor de aanleg van het terras er rond

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2018 13:03

Het is niet de premie die het KI zal verhogen, maar de werken die je hebt laten uitvoeren. Zijn deze comfortverhogend dan zal uw KI stijgen. Voor het plaatsen van een nieuwe CV ketel of badkamer zal je bvb GEEN verhoging krijgen. Een zwembad daarentegen wordt zeer zwaar gerekend bij de bepaling van het KI.
Ken zo iemand die zijn onvergund zwembad heeft opgevuld met zand tegen dat de controle eraan kwam. Dat viel niet zo op, omdat de tuin nog niet was aangelegd. Eens KI toegekend, werd het zwembad terug uitgegraven, en het zand werd gebruikt voor de aanleg van het terras er rond
Oei dit is wel echt extreem. Ik vermoed dat wanneer het KI werd bepaald het zwembad er nog niet was, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb nu al een kadaster van +-1400 wat al geen lachertje is.

Ik vroeg me het dus af: als we renovaties doen zonder premies aan te vragen, kan het kadaster dan weten of er renovaties gebeurd zijn?

Want ik vermoed dat als ik premies aanvraag dat het kadaster sowieso wel hier iets van zal merken.

Danku voor jullie anttwoord.

Grts

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 20 sep 2018 13:05

"Ik vroeg me het dus af: als we renovaties doen zonder premies aan te vragen, kan het kadaster dan weten of er renovaties gebeurd zijn?"
Waarschijnlijk moet je een bouwaanvraag indienen en ook de wijkagent houdt dit soort van activiteiten in het oog....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 20 sep 2018 13:07

u MOET altijd bij het kadaster wijzigingen aangeven. ook als u geen renovatiepremie aanvraagt.

er staan hoge boetes op wanneer u dit niet doet

trouwens, als u uw gevel verbouwd neem ik aan dat er een bouwaanvraag is ingediend? dan weet het kadaster ook dat u verbouwd.

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 sep 2018 13:09

"Ik vroeg me het dus af: als we renovaties doen zonder premies aan te vragen, kan het kadaster dan weten of er renovaties gebeurd zijn?"
Waarschijnlijk moet je een bouwaanvraag indienen en ook de wijkagent houdt dit soort van activiteiten in het oog....
Een bouwaanvraag? De renovatie is enkel op de bestaande woning o.a.: bezetten en plafoneren, betegelen enz. Er worden geen extra ruimtes voorzien of extra gebouwen.

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 20 sep 2018 13:14

voor alle werken aan uw voorgevel moet u een bouwaanvraag aanvragen. dit omdat ze het uitzicht van de straat kunnen beïnvloeden. doet u de verbouwingen zelf of samen met een architect?


Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 sep 2018 13:25

voor alle werken aan uw voorgevel moet u een bouwaanvraag aanvragen. dit omdat ze het uitzicht van de straat kunnen beïnvloeden. doet u de verbouwingen zelf of samen met een architect?
Ik ga helemaal geen gevelwerken uitvoeren, enkel binnenvernieuwingen en zo dus geen architect nodig, er gaan ook geen steunmuren afgebroken worden of niets dergelijks.

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 20 sep 2018 13:33

u schrijft in uw eerste post dat u de woning volledig gaat afkappen en bepleisteren. leek me dat het de buitenkant betreft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”