Sport club VZW zonder BTW - Maximum sponsorgeld

ovt001
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Sport club VZW zonder BTW - Maximum sponsorgeld

#1 , 11 sep 2018 15:45

Allen,
Wij zijn een kleine basketclub (VZW) zonder btw nummer. Elke jaar ontvangen wij kleine bedragen van sponsors.
Wij maken voor elke sponsor een sponsoringsattest en zetten de logo van de sponsors op onze website.

100% van de sponsoringgelden gaan naar aankoop van materialen, huur van onze zaal, enz...

Ik vroeg mij af als er een maximum totaal bedrag dan een VZW zonder btw mag ontvangen bestaat ...
Zijn sponsorbedragen dat een VZW mag ontvangen ongelimiteerd?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 11 sep 2018 16:00

Dit is in feite publiciteit (betalen voor reclame te maken). Hiervoor moet u wel een btw-nummer hebben.

ovt001
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2018 16:23

Dit is in feite publiciteit (betalen voor reclame te maken). Hiervoor moet u wel een btw-nummer hebben.
euh.... is dat zeker? wat kunnen wij dan wel aanbieden aan onze sponsors voor de steun dat zij ons geven?
Ik denk dat de meerderheid van de Basket club VZW zijn zonder BTW nummer toch hebben alle club reclameborden, en logo van hun sponsors op hun website

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 11 sep 2018 16:31

Dit is in feite publiciteit (betalen voor reclame te maken). Hiervoor moet u wel een btw-nummer hebben.
euh.... is dat zeker? wat kunnen wij dan wel aanbieden aan onze sponsors voor de steun dat zij ons geven?
Ik denk dat de meerderheid van de Basket club VZW zijn zonder BTW nummer toch hebben alle club reclameborden, en logo van hun sponsors op hun website
Voor alle duidelijkheid, zijn we over hetzelfde bezig? Geen btw-nummer is enkel ondernemingsnummer. Als u de vrijstellingsregeling kleine ondernemingen bedoelt, dan hebt u wel een btw-nummer, maar moet u geen btw aanrekenen.

Er zijn helaas nog heel veel vzw's die denken dat omdat ze een vzw zijn, ze niet onder de btw vallen. Een paar jaar terug heeft men voetbalclubs zitten controleren, de kans bestaat dan ook wel dat dit binnenkort naar andere sporttakken gaat.

Doet u iets van kantine of inkomtickets? Ook daar is btw op verschuldigd.

ovt001
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 sep 2018 16:52

Dit is in feite publiciteit (betalen voor reclame te maken). Hiervoor moet u wel een btw-nummer hebben.
euh.... is dat zeker? wat kunnen wij dan wel aanbieden aan onze sponsors voor de steun dat zij ons geven?
Ik denk dat de meerderheid van de Basket club VZW zijn zonder BTW nummer toch hebben alle club reclameborden, en logo van hun sponsors op hun website
Voor alle duidelijkheid, zijn we over hetzelfde bezig? Geen btw-nummer is enkel ondernemingsnummer. Als u de vrijstellingsregeling kleine ondernemingen bedoelt, dan hebt u wel een btw-nummer, maar moet u geen btw aanrekenen.

Er zijn helaas nog heel veel vzw's die denken dat omdat ze een vzw zijn, ze niet onder de btw vallen. Een paar jaar terug heeft men voetbalclubs zitten controleren, de kans bestaat dan ook wel dat dit binnenkort naar andere sporttakken gaat.

Doet u iets van kantine of inkomtickets? Ook daar is btw op verschuldigd.
Onze VZW bestaat sinds 2004 en hebben wij toen alleen een Odernemingsnummer aangevraagd, nooit BTW. Trouwens vullen wij in maar een afgekorte versie van onze belastingsbrief (Biztax 276.5B).
Wij doen geen inkomst en geen bar. Alleen lidgeld en sponsors zijn onze "inkomst", maar is er een limiet voor sponsoring?

bedankt

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 11 sep 2018 17:01

Lidgeld is vrijgesteld van btw, sponsoring is wel aan de btw onderworpen. In dat opzicht kan men 0 euro als de limiet beschouwen.

Eenvoudig op te lossen wel, gewoon btw-nummer aanvragen met vrijstelling van btw kleine onderneming. De limiet wordt dan 25.000 euro, daar komt u normaal niet aan als kleine club.

ovt001
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 sep 2018 16:52

Lidgeld is vrijgesteld van btw, sponsoring is wel aan de btw onderworpen. In dat opzicht kan men 0 euro als de limiet beschouwen.

Eenvoudig op te lossen wel, gewoon btw-nummer aanvragen met vrijstelling van btw kleine onderneming. De limiet wordt dan 25.000 euro, daar komt u normaal niet aan als kleine club.
OK bedankt, in de limiet van 25.000 moet de lidgeld niet meegerekend worden?

Ik heb bij andere Basket clud geinformeerd, en bijna geen één hebben een btw nummer, toch hebben zij allemaal sponsors (via reclame borden langs het basketveld). ik vind dus toch raar dat bijna iedere club neemt de risico van geen BTW nummer te nemen.

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 17 sep 2018 18:52

Die 25000 is alles dacht ik, ook wat vrijgesteld is.

Zoals ik zei, er zijn veel misverstanden over vzw's en in het verleden was er een zekere tolerantie, maar voor zover ik weet hebben ze dat op btw vlak allemaal afgeschaft.

Raadpleeg voor de zekerheid nog een boekhouder.

jef007
Berichten: 1679

#9 , 17 sep 2018 19:38

beste, het is niet omdat "iedereen " door het rode licht rijdt, dan het dan toegelaten zou zijn.

ovt001
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 sep 2018 10:54

beste, het is niet omdat "iedereen " door het rode licht rijdt, dan het dan toegelaten zou zijn.
door rode licht rijden wordt door slechte stuurders en bewust gedaan, maar ik kan niet geloven dat de mensen die ik gecontacteerd heb niet op de hoogte van de wetten zijn of zouden risico's willen nemen. Wij spreken hier over bestuurders van sportclubs met jeugdwerking, enz...

Maar toch bedankt voor uw antwoord die help mij veel in mijn onderzoek...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 sep 2018 11:03

De vraag is Hoe kunnen die sponsors van deze andere VZW's dan facturen krijgen van hun sponsors geld??

Niemand mag zonder BTW nummer een factuur uitreiken, en is zeker niet geldig om te kunnen inbrengen in de kosten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 18 sep 2018 17:32

De vraag is Hoe kunnen die sponsors van deze andere VZW's dan facturen krijgen van hun sponsors geld??

Niemand mag zonder BTW nummer een factuur uitreiken, en is zeker niet geldig om te kunnen inbrengen in de kosten .
Toch wel. Factureren met vrijstelling BTW volgens art huppeldepup. Mag perfect geldig ingebracht worden door de betaler maar er is natuurlijk geen aftrekbare BTW.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 sep 2018 19:48

De vraag is Hoe kunnen die sponsors van deze andere VZW's dan facturen krijgen van hun sponsors geld??

Niemand mag zonder BTW nummer een factuur uitreiken, en is zeker niet geldig om te kunnen inbrengen in de kosten .
Toch wel. Factureren met vrijstelling BTW volgens art huppeldepup. Mag perfect geldig ingebracht worden door de betaler maar er is natuurlijk geen aftrekbare BTW.
Maar die hebben dan wel een BTW nummer !!! maar zijn vrijgesteld tot omzet cijfer 25.000€.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ovt001
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 sep 2018 10:31

De vraag is Hoe kunnen die sponsors van deze andere VZW's dan facturen krijgen van hun sponsors geld??

Niemand mag zonder BTW nummer een factuur uitreiken, en is zeker niet geldig om te kunnen inbrengen in de kosten .
Toch wel. Factureren met vrijstelling BTW volgens art huppeldepup. Mag perfect geldig ingebracht worden door de betaler maar er is natuurlijk geen aftrekbare BTW.
Maar die hebben dan wel een BTW nummer !!! maar zijn vrijgesteld tot omzet cijfer 25.000€.
Allen,
ik heb een mooie document op de site va de miniterie gevonden die duidelijk aangeeft dat het BTW verhaal in somige geval moet en in andere geval niet moet.
Bijvoorbeel:
1- als een sponsor geeft geld als "gift" en verwacht geen publiciteit, moge de vereniging een sponsoringsattest maken ZONDER BTW nummer.
2- als een sponsor geeft geld als "sponsoring" en verwacht ALLEEN reclameborden die BINNEN de sporthal blijven en niet zichtbaar van straat zijn, heeft de vereniging GEEN BTW nummer nodig, en mag toch een sponsoringsattest maken
3- in alle andere gevallen is wel een BTW nummer (vrijgesteld of niet) nodig.

In iedere geval, ben ik aan overwegen om toch een BTW nummer aan te vragen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 sep 2018 10:33

Toch bedankt om dit te melden !!!

Een btw nummer vragen dit kost je niks en kan je zelf doen, en je vraagt onmiddellijk vrijstelling aan en de kous is af !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”