Btw aangifte bijberoep, privegebruik

Jeroenrommel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Btw aangifte bijberoep, privegebruik

#1 , 11 sep 2018 11:30

Hoi,

Ik ben zelfstandige in bijberoep en worstel met twee vragen.
1/
Stel, ik koop bij mijn vaste leverancier (waar ik zonder btw nummer niet terecht kan) op factuur en op naam van mijn firma (schrijnwerker) een verwarming. Ik heb die nodig enkel voor privégebruik (niet om bureau te verwarmen) en verkoop ze niet door, maar de prijzen zijn natuurlijk lager dan in de Doe het zelf.

Ik wil hiervan geen BTW terugtrekken omdat ik daar geen recht op heb. Moet ik die verwarming dan ingeven bij mijn kwartaalbijdrage of vermeld ik ze nergens?

2/
Stel dat ik die verwarming in NDL aankoop dan rekenen ze mij geen BTW aan. Die wordt in de kwartaalbijdrage verrekend... maar aangezien ze enkel voor privé dient zou dat niet kunnen.
Hoe geef ik dat dan in bij de kwartaalbijdrage?

Alvast bedankt
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 11 sep 2018 11:37

1) In principe moet u privéaankopen op uw eigen naam, zonder btw-nummer doen. Als dat installatiewerken zijn, moet u toch een factuur aan uzelf maken aan uw normale tarieven (Art 19 § 2)

2) BTW wel aangeven in 86 en 55, maar niet aftrekken in 82 en 59. Of als particulier NL btw betalen natuurlijk, dat is de meest correcte optie.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”