Fout boekhouder

anne-lynn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Fout boekhouder

#1 , 10 sep 2018 19:50

Ik ben sinds vorig jaar actief als zelfstandige diëtiste in bijberoep en heb dus ook een boekhouder onder de arm genomen. Bij het kennismakingsgesprek gaf ik aan geen BTW te gaan rekenen aan mijn patiënten omdat ik in bijberoep nooit meer dan 25 000 euro zou gaan verdienen.
Nu in maart vroeg ze om de kwartaalcijfers waarop ik haar vroeg waarom ze die nodig had aangezien ik geen BTW zou gaan rekenen. Ze zei dat ze dus had aangeduid dat ik wel BTW zou gaan rekenen en nu moet ik dus op al mijn inkomsten BTW gaan betalen en heb ik ondertussen ook al een factuur van 500 euro in de bus gekregen, dit terwijl ik hier duidelijk niet om gevraagd had.
Als startende zelfstandige plus het maken van weinig kosten maakt dat dit voor mij echt niet voordelig is.
Deze overeenkomst werd mondeling gemaakt en staat dus jammer genoeg niet op papier.
Ik ben nu verplicht om BTW te gaan doorrekenen tot 31/12/2018.

Kan ik dit op haar verhalen? Burgerlijke aansprakelijkheid?

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 10 sep 2018 20:43

Bewijs maar eens dat je dat gezegd hebt. Btw aangiften is de standaard, vrijstellingsregeling is in principe de uitzondering.

Om de pijn toch nog iets te verzachten: u kan nu wel de btw van uw aankopen gaan terugvorderen.

GOLDEN
Berichten: 22

#3 , 11 sep 2018 08:23

Volgens mij is diëtiste, sowieso vrijgesteld van btw. Dit in het kader van gezinsvoorlichting. Art 44, §2, 5° WBTW.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2018 08:34

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”