boete foutieve belastingaangifte - bezwaarschrift indienen?

karenf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

boete foutieve belastingaangifte - bezwaarschrift indienen?

#1 , 07 sep 2018 20:59

Hallo,

Wij hebben zonet een melding gekregen van de belastingdienst dat de aftrek van onze kinderopvang foutief is aangegeven. Wij hebben inderdaad verkeerdelijk het totale bedrag van het fiscale attest van Kind en Gezin ingegeven ipv max 11,20 euro/dag. Geen idee waarom we dit bedrag gewoon hebben overgenomen, vorige jaren was dit wel goed gedaan.
De aftrek kinderopvang wijzigt hierdoor van 5500 euro (wat wij hadden aangegeven) naar 3300 euro (het correcte bedrag).
Eindresultaat na alle berekeningen is dat we nog steeds zouden moeten terugkrijgen van de belastingen.
Echter, de belastingdienst legt ons nog een belastingverhoging op van 10% wegens onjuiste aangifte (overtreding zonder opzet belasting te ontduiken).

Heeft iemand een idee op welk bedrag er een belastingverhoging zal zijn? Op het totaal bedrag? Of op het bedrag van de aftrek van de kinderopvang zelf? Want dit wordt in onze brief dus niet vermeld.
Dit vind ik op het internet van mei 2017: Het percentage van deze belastingverhoging wordt bepaald naargelang de aard en de ernst van de overtreding en kan variëren tussen 10% en 200% van de belasting die is verschuldigd op het niet-aangegeven inkomen.
Maar bij ons gaat het over aftrek en niet over niet-aangegeven inkomen??....

We kunnen hiertegen een bezwaarschrift indienen. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft dit zin en zo ja, welke argumentatie kan je gebruiken?
Nog volgens internet van mei 2017: Belangrijk hierbij is wel dat de regering eind 2012 het sanctiesysteem heeft gewijzigd door een bepaling in de wetgeving in te schrijven stellende dat er geen belastingverhoging wordt toegepast indien het niet-aangegeven inkomen lager is dan 2.500 euro. De regering heeft hiermee eigenlijk aan elke belastingplichtige een soort van vrijgeleide gegeven om tot 2.500 euro niet aan te geven in zijn belastingaangifte.
Kunnen wij hier ook mee weg? De aftrek die we teveel hebben ingediend, lag ook lager dan '2500 euro'.

Graag jullie ervaringen/suggesties.
Alvast bedankt!


























ù

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 07 sep 2018 22:06

De administratie past art. 444 WIB92 en art. 226 KB/WIB92 toe.

Art. 444 WIB92 bepaalt: “Bij niet-aangifte of in geval van onvolledige of onjuiste aangifte, worden de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen (...), vermeerderd met een belastingverhoging die wordt bepaald naar gelang van de aard en de ernst van de overtreding, volgens een schaal waarvan de trappen door de Koning worden vastgesteld en gaande van 10 pct tot 200 pct van de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen.

Bij ontstentenis van kwade trouw kan worden afgezien van het minimum van 10 pct belastingverhoging. Het totaal van de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen en de belastingverhogingen mag niet hoger zijn dan het bedrag van de niet aangegeven inkomsten.

De verhoging wordt slechts toegepast wanneer de niet aangegeven inkomsten 2.500 EUR bereiken.”


Art. 226 KB/WIB92 bepaalt: De schaal van de belastingverhogingen bij onvolledige of onjuiste aangifte, andere dan inzake roerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing, wordt als volgt vastgesteld :
A. Onvolledig of onjuiste aangifte te wijten aan omstandigheden onafhankelijk van de wil van de
belastingplichtige: Nihil
B. Onvolledige of onjuiste aangifte zonder het opzet de belasting te ontduiken:
- 1e overtreding (zonder inachtneming van de in A vermelde gevallen): 10 pct.
- 2e overtreding: 20 pct.
- 3e overtreding: 30 pct.


De belastingverhoging wordt toegepast op de 'niet-aangegeven inkomsten', in dit geval te interpreteren als de 'teveel aangegeven aftrek'. Aangezien 2.200 € < 2.500 € wordt de verhoging niet toegepast (u betaalt dus geen euro belasting meer dan wanneer u van de eerste keer het juiste bedrag had ingevuld) maar neemt ze wel 'rang' in. Dit betekent dat de Administratie bij een eventuele toekomstige tweede overtreding zonder opzet een belastingverhoging van 20% kan toepassen. Zie bvb: https://www.lachambre.be/kvvcr/showpage ... 416884.xml

Hou dit wel in de gaten: zoals in de parlementaire vraag wordt geantwoord houdt het berekeningsprogramma van de fiscus niet automatisch rekening met de grens van 2.500€ dus dit durft wel eens fout lopen.

Moest ik u zijn zou ik enkel bezwaar indienen indien de belastingverhoging toch effectief wordt toegepast en niet enkel 'rang' inneemt: kijk uw aanslagbiljet grondig na!

Indien de belastingverhoging niet wordt toegepast heeft het m.i. weinig zin om bezwaar in te dienen: de 'verhoging' kost u niets , en indien u de volgende 4 aanslagjaren geen overtredingen begaat verdwijnt de 'rang' eveneens.

karenf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2018 22:21

Vriendelijk bedankt voor uw toelichting!

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 08 sep 2018 12:39

Is dit een eerste 'inbreuk'? Normaal gezien is er een administratieve gunstmaatregel (die bepaalde ambtenaren niet graag toepassen) waarbij men u de boete kan kwijtschelden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 09 sep 2018 15:37

Ik durf toch veronderstellen dat dit gewoon een mededeling betreft van aanpassing van betreffende post.
Al die andere meldingen van boete en sq. staat, voor zover ik me herinner, op elke brief die zo vertrekt van uit de administratie. Ik zou nog niet te veel panikeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”