(Stief)kinderen op loonbrief

miezerik10
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

(Stief)kinderen op loonbrief

#1 , 05 sep 2018 18:50

Situatieschets
Mijn vrouw heeft 2 kinderen uit een vorige relatie. Ze hebben hun domicilie bij ons, maar voor de rest is alles geregeld via co-ouderschap (akte bij de notaris). Samen hebben mij vrouw en ik nog eens twee kinderen.

Bij het invullen van de belastingbrief merkte ik op dat er op mijn loonfiche staat dat ik 1 kind ten laste heb en mijn vrouw 0. Dit kan natuurlijk nooit.
We betalen dus eigenlijk standaard te veel bedrijfsvoorheffing, die we via de belastingaangifte dan terugkrijgen.

Aangezien we binnenkort gaan bijlenen en maandelijks extra gaan moeten afbetalen is een hoger nettoloon interessanter dan extra terugbetaling via de belastingen.

De vraag is nu bij wie we welke kinderen best ten laste zetten op de loonbrief. Sowieso gaan we onze twee gezamenlijke kinderen samen zetten aangezien de korting op bedrijfsvoorheffing exponentieel groter wordt naargelang je meer kinderen hebt. Maakt het uit bij wie we ze zetten? Doen we dit best bij degene met het hoogste loon of maakt dat geen verschil?

Dan is er nog de vraag hoe het zit met mijn twee stiefkinderen. Aangezien we het fiscaal voordeel delen met de ex van mijn vrouw, gaan we allicht een deel moeten terugbetalen als we hen allebei op de loonbrief laten zetten. De veiligste optie is allicht om ze niet te vermelden en gewoon de helft van het voordeel jaarlijks terug te krijgen via de belastingen. Langs de andere kant, als we bijvoorbeeld 1 van de 2 wel doorgeven aan de werkgever wordt het bedrag dat we netto extra krijgen voor onze gezamenlijke kinderen een stuk hoger (tweede en derde kind in dat geval). In dat scenario moeten we nog steeds de helft van het voordeel van dat ene kind terugbetalen, maar doordat we mijn andere stiefdochter niet hebben doorgegeven als ten laste compenseert dat dan misschien. Iemand een idee?

En dan een laatste vraag. Stel dat mijn vrouw haar twee kinderen uit haar vorige relatie allebei op de loonbrief zet, kan haar ex dat dan ook nog? Of moeten we dit sowieso met hem afspreken?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 sep 2018 19:44

,Voor de afrekening van het loon , beste en gemakkelijkste aflossing =
- jij neemt jullie twee kinderen ten laste
- uw vrouw haar twee kinderen in co-ouderschap. Haar ex idem.
Op uw belastingbrief zet je dat ook zo. Het wordt aangerekend bij de partner met het hoogste inkomen. Code 1030 ( aantal kinderen) : 2 . C ode 1038 ( kinderen in co-ouderschap) : 2.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”