Zelf btw nummer of bij echtgenoot

Luijkxa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zelf btw nummer of bij echtgenoot

#1 , 05 sep 2018 10:44

Goedemorgen,

Ik heb een paar vragen:

Mijn echtgenoot is zelfstandige in hoofdberoep.
Nu wil ik ook een zelfstandige activiteit gaan opzetten, kan dit dan onder het btw nummer van mijn echtgenoot of dien ik zelf een btw nummer aan te vragen?

Als ik zelf een btw nummer zou aanvragen, is het dan ook mogelijk om mijn man voor bepaalde zaken die ik voor hem uitvoer een factuur te sturen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg
Annemarie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2018 10:49

Waarom geen vennootschap voor u beiden.

Natuurlijk kan het twee aparte zaken, maar als je veel naar elkaar factureert dan valt dit op bij controle, en dan spit men dit wel eens uit, want dit is het begin van foefelen, en het kost ook centen, want je moet altijd de BTW pre financieren eer je die terug krijgt .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Luijkxa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2018 20:19

Bedoelt u 1 vennootschap samen? Kan dat ook bij het uitvoeren van geheel andere activiteiten? En betalen we dan maar 1x sociale lasten of toch dubbel?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2018 21:18

Een vennootschap kan vele zaken doen, bv vrouw kapster en de man loodgieter dit kan alle maal, maar dit moet opgenomen worden in de statuten, de ene betaald rsz en de andere als mee werkende echtgenote ! dit scheeld een slok op de borel wat euro's betreft.

Ondanks ik persoonlijk opteer voor ieder afzonderlijk de resz te betalen, dit weet je best als je op pensioen gaat of ziek valt !
Mijn vrouw altijd als werkneemster ingeschreven geweest bij mij, en zeker nooit geen spijt van gehad, en nu zeker niet daar we in pensioen zijn kassa kassa!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

guy263202
Berichten: 163

#5 , 07 sep 2018 16:45

Een btw nummer voor een zelfstandige is persoonsgebonden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”