Verkeersbelastingen-Inschrijvingtaks

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Verkeersbelastingen-Inschrijvingtaks

#1 , 04 sep 2018 10:25

Beste,
Hierbij had ik graag info gekregen over wat ik moet doen met bepaalde situatie.
Omschrijving van waarover het gaat:
In 2014 heb ik samen met mijn toenmalige partner (waarmee ik wettelijk samenwoonde) een nieuwe auto gekocht. Op dat moment (bij aankoop auto) hebben wij dus ook inschrijvingstaks betaald aan de verkeersbelastingen. Naam werd toen ingeschreven op naam van mijn toenmalige partner.
Ondertussen zijn wij uit elkaar en alle papieren van de auto werden veranderd naar mijn naam.
Ik heb brief van verkeersbelastingen ontvangen en daarop staan de jaarlijkse autobelastingen, maar ook opnieuw inschrijvingstaks.
Ik heb in 2014 al helpen meebetalen aan het bedrag inschrijving. Ik heb al altijd zelf met die auto gereden en ben dus totaal GEEN nieuwe eigenaar van de auto.
Ik had hierop contact opgenomen met de dienst verkeersbelastingen. Zijzelf kunnen er niets aan doen, maar ze hebben me aangeraden om een brief te versturen naar de rechtbank van eerste aanleg (Gent).
Dit heb ik dus ook gedaan.
Ik dacht dat de rechtbank hierop gewoon een beslissing zou nemen en me dan iets zou laten weten (want ik ken totaal de procedure niet).
Toen kreeg ik brief van de rechtbank dat ik 20€ moest betalen om dossier in gang te steken (op de rol). Dus dat heb ik gedaan.
Nu heb ik een brief ontvangen van de rechtbank dat er hiervan een zitting is op 11/09.
Dit staat er op de brief:
“Overeenkomstig artikel 1034 sexies Ger. W. breng ik u ter kennis dat de zaak werd vastgesteld op de hierboven vermelde rechtszitting ter inleiding.
Overeenkomstig art. 1253 ter/1 Ger.W. informeren wij u graag over de mogelijkheid tot bemiddeling, verzoening en elke andere vorm van minnelijke oplossing van conflicten.”
Enkele dagen nadat ik brief rechtbank ontvangen had kreeg ik een mail van de advocaat van tegenpartij (Autobelastingen Vlaams Gewest).
Dit mailde advocaat:
“Als bijlage bezorgen we u een kopie van onze brief aan griffie van de rechtbank, waarvan de inhoud voor zich spreekt. “
Dit staat er in de bijlage van de brief advocaat, is een brief gericht aan rechtbank:
“Mevrouw, mijnheer de griffier,
in deze zaak behartigen we de belangen van het Vlaamse gewest.
Mogen we u vragen akte te nemen van onze tussenkomst.
We stellen volgende conclusietermijnen voor:
- Vlaamse gewest: 30.11.2018
- Devos: 31.01.2019
- Vlaamse gewest: 31.03.2019
Mogen we u vragen akte te nemen van deze conclusietermijnen en een pleitdatum te willen vaststellen.
We verschijnen hiervoor schriftelijk op de zitting van 11 september 2018.
Een kopie van onderhavige brief wordt aan de tegenpartij bezorgd.”
Wat moet ik nu doen? Ik moet toch niet aanwezig zijn op de zitting van 11 september. En mijn dossier met mijn argumentatie is reeds aan de rechtbank bezorgd.
Komt het erop neer dat de tegenpartij tegen 11 september schriftelijk hun tegenargumentatie zal indienen bij de rechtbank? En moet ik nu niets verder doen en afwachten tot ik nog brief krijg? Of wat moet ik nu ondernemen? Hopelijk moet ik toch niet zelf naar de rechtbank hiervoor.
Graag uw reactie over wat ik nog moet doen en hoe ik dit nu best verder aanpak.
Alvast heel erg bedankt.
Met vriendelijke groeten.
Sarah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 sep 2018 19:28

Tussen getrouwde partners is er een vrijstelling van BIV bij overdracht van het voertuig aan de andere partner .

maar ...

Overdracht tussen (wettelijk) samenwonenden is nog niet geregeld
Dat zou gaan komen, maar is nog niet rond. Wanneer :?:

https://belastingen.vlaanderen.be/wie-m ... ng-betalen
https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit ... elling-biv


U stapt zelf naar de rechtbank, tegen de overheid, maar hebt geen idee van de procedure of gevolgen ?

Gerechtelijk Wetboek 1253 /ter gaat over familierechtbank, terwijl u eigenlijk een dispuut hebt over een belasting

HOOFDSTUK Xbis. - Vorderingen betreffende de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit familiale betrekkingen


U kan proberen in te spelen op de ongelijke behandeling gehuwden <-> wettelijk samenwonenden, maar dan moet u wel weten waarover u praat ...

Ik heb al altijd zelf met die auto gereden
U was blijkbaar de gebruikelijke bestuurder én mede-eigenaar :?:
Dat voertuig had dan origineel op uw naam ingeschreven moeten worden ...

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 99-hs2afd2

Indien er verschillende eigenaars zijn die het voertuig wensen in te schrijven, hetzij individueel, hetzij gezamenlijk, mag enkel de eigenaar die de voornaamste gebruiker van het voertuig is, optreden als aanvrager.

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2018 21:50

Beste,
ik heb op aanraden van de verkeersbelastingen zelf een brief naar rechtbank geschreven. Doordat zei dit aangeraden hadden, ging ik ervan uit dat ik dus kans maakte om erop in te gaan.
Ik dacht dat rechtbank in dergelijke zaken gewoon een beslissing zou nemen en mij een brief zou sturen, wat blijkbaar niet zo is.
Vandaar dat ik via deze weg wil weten wat ik nu het beste doe in de situatie waarin ik mij nu bevind.
Ik veronderstel dat ik niet zelf naar rechtbank moet. Graag reactie hierop.
Maar stuur ik dan best nog brief? Zo ja: naar waar moet ik deze brief dan sturen aub en wat zet ik er het beste in.
Ik heb de procedure ook maar opgestart op aanraden van de belastingen é of één van hun medewerkers.
Nu wil ik gewoon hulp over hoe het verder moet.
Ik kan toch geen advocaat gaan betalen hiervoor. Het geld dat ik zou uitwinnen in de verkeersbelastingen zou ik moeten betalen aan een advocaat. Dus dat kan toch ook niet. Is al moeilijk genoeg om in je eentje verder te doen met twee kids.
Alvast heel erg bedankt voor verdere hulp.

Reclame

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2018 10:41

Beste,
kan er mij iemand helpen met wat ik nu verder moet doen?
Moet ik nog een brief/mail versturen? Zo ja: naar wie of waar?
Ik veronderstel dat ik NIET aanwezig moet zijn in rechtbank?
Of moet ik nu gewoon niets doen en afwachten op verdere brief van rechtbank?
Mvg,

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”