Belastingsaangifte na faillissement

Marcduy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Belastingsaangifte na faillissement

#1 , 28 aug 2018 19:36

29.09.17 werd ik persoonlijk failliet verklaard.
Sedert oktober 2017 ontvang ik een uitkering ( overbruggingsrecht) van mijn sociaal verzekeringsfonds.
Mijn vraag is nu, hoe moet mijn belastingsaangifte gebeuren voor de inkomsten van 2017? Moet mijn boekhouder ook mijn uitkering van 2017 in de aangifte vermelden en gaat de geheven belasting dan in het faillisement?
Of moeten er twee aangiftes gebeuren? Een tot en met 29.09.17 dus datum van het faillissement en een voor de 3 maanden daarna?

Dank bij voorbaat voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2018 19:50

Een boekhouder als je failliet bent ??

Hoe betaal je die ? met de uitkering misschien ?

Je curator zal wel voor de belastingen zorgen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcduy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2018 20:42

Ik heb deze vraag gesteld omdat mijn curator vandaag dit stuurde :”Geachte heer,

Aangezien ik over zeer schaarse informatie beschik met betrekking tot de boekhouding over het aanslagjaar in kwestie, kan ik in feite geen aangifte indienen, behoudens een nihilaangifte, met de melding dat ik over onvoldoende gegevens beschik, maar dat men eventueel alle beschikbare informatie kan inzien.

U kan uiteraard steeds zelf met uw boekhouder overleggen om na te zien of deze in staat is een aangifte in te dienen met de informatie die hij heeft.”

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 28 aug 2018 22:13

je kan vragen of de curator met het geld uit het faillissement de boekhouder gaat betalen ? hij zal dan wel zwijgen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2018 09:28

Normaal tijdens de afhandeling van je faillissement moet je geen belasting aangifte invullen, je staat nog onder curatele tot de dag van sluiting van het faillissement .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 aug 2018 10:01

Als zelfs de curator geen deftige rekeningen kan vinden, moet uw boekhouding wel goed in orde geweest zijn. :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2018 10:30

Als zelfs de curator geen deftige rekeningen kan vinden, moet uw boekhouding wel goed in orde geweest zijn. :lol:
De curator bekijkt de boekhouding nauwelijks, voor 950€ voor de afhandeling van een faillissement, kan je ook niet veel verwachten ,dit is een advocaat en geen boekhouder, die een paar lessen balans lezen gevolgd heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcduy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 aug 2018 10:49

Dank u “denlowie”. Het is inderdaad zo dat mijn boekhouding die trouwens volledig in orde was, door de curator zelfs niet werd opgevraagd. Daardoor heeft hij dus geen cijfers.
Op dit forum zocht ik naar een oplossing om de belastingsaangifte zo goed mogelijk te laten verlopen en er dan later geen problemen door te krijgen. Daarom heb ik niet echt nood aan ironie of spot omdat ik het faillissement aangevraagd heb.
Ik wil graag nog eens vermelden dat ik op aanraden van mijn raadsman heb gekozen voor een faillissement omdat na een lange procedure uiteindelijk het huurcontract niet werd hernieuwd en ik met de invoedel van mijn zaak niet onmiddellijk naar een nieuw pand kon verhuizen.
Het zou mij echt helpen mocht iemand een antwoord kunnen geven op mijn oorspronkelijke vraag. Dank bij voorbast voor uw steun!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”