Verhuizen naar Belgie tijdens moederschapsverlof

marcob
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuizen naar Belgie tijdens moederschapsverlof

#1 , 22 aug 2018 09:17

Mijn Poolse vriendin heeft momenteel 2 jaar ouderschapsverlof van haar Poolse werkgever. Ik ben werkzaam in Belgie.

We overwegen het volgende:
- tijdelijk verblijf van mijn vriendin in België gedurende volgend schooljaar
- haar andere 2 Poolse kinderen (15 en 17 jaar) in België naar school te laten gaan in die periode

Mijn vraag:
- is het nodig dat voor deze tijdelijke verblijven in België een melding gedaan wordt bij de gemeente?
- Zo ja, Betekent dit dat zij hier dan allemaal gedomicileerd zijn? En wat is de impact op haar kindergeld en ouderschapsverlof van polen. Moet zij hier dan ook een belastingsbrief invullen?
- Kunnen de kinderen in Belgie naar school gaan en hun adres in polen behouden?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 22 aug 2018 09:43

Als je als EU-burger langer dan 3 maanden in een andere lidstaat verblijft, dan moet je je inschrijven bij de gemeente. De gevolgen op Pools kindergeld en ouderschapsverlof zal u in Polen moeten nagaan.

Wat de school betreft zal er geen probleem zijn; alle kinderen zijn welkom in ons onderwijs ongeacht hun verblijfsstatuut.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”