Belastingplichtig of niet

Alexhoek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belastingplichtig of niet

#1 , 19 aug 2018 18:35

Ik ben op 15 januari geemigreerd (buiten de EU), maar heb mijn huis in Belgie aangemeld als tweede verbijfplaats. Op 15 mei ben ik voor een paar maanden terug in Belgie en heb mijn auto aangemeld met W kentkenplaten.
Ik kreeg onlangs een aanslag voor de verkeersbelasting van Vlaanderen, geadresseerd aan mijn oude adres, wt echter niet meer mijn hoofdverblijfplaats is.
Ben ik in 2018 nog in Belgie belasting plichtig omdat ik per 1 januari in Belgie woonde? Of kan ik bezwaar indienen, omdat mijn hoofdverblijfplaats niet in Belgie is?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 19 aug 2018 19:19

Welk adres staat er op het inschrijvingsdocument van uw voertuig?
Hebt u terug een domicilieadres dus een officiële inschrijving dat moeten op al uw documenten hetzelfde adres staan / voorkomen.

2de verblijfplaats is in een aantal gemeente wel een belasting maar daar bent u dus niet ingeschreven (dus geen domicilie)
Uw administratieve hoofdverblijfplaats.

Voor een W-plaat moet u aan een van de onderstaande voorwaarden voldoen.
De volgende personen mogen een plaat W aanvragen:

de tijdelijk in België afwezige personen;
de natuurlijke personen die hun hoofdverblijfplaats hebben in een staat die geen partij is bij de verdragen inzake het wegverkeer;
de personen die het voorwerp uitmaken van een regularisatieprocedure tot het bekomen van een verblijfsvergunning in België;
de personen die ingeschreven zijn in het wachtregister van een Belgische gemeente;
studenten uit een niet-EU-lidstaat gedurende de effectieve duurtijd van hun studies;
personen uit een niet-EU-lidstaat die voor rekening van een buitenlandse firma een opdracht komen uitvoeren, voor de duur van deze opdracht;
de houders van een visum die in België een voertuig hebben gekocht voor een tijdelijk verblijf (idem voor personen die geen visum nodig hebben);
de buitenlandse eigenaars van een voertuig dat ze naar België overbrengen of laten overbrengen zonder dat het een geldige buitenlandse nummerplaat draagt of nog geldig verzekerd is.

Alexhoek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2018 10:16

Op het inschrijvingsdocument staat het juiste buitenlandse adres. Op de aanslag verkeersbelasting staat het oude adres, waar ik sinds 15 januari niet meer verblijf (domicilie) Kan ik bezwaar maken tegen de aanslag op grond van het feit dat ik niet in Belgie woon?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”