Wonen in Malta, werken voor Belgisch bedrijf als internationaal business developer

NIXX
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wonen in Malta, werken voor Belgisch bedrijf als internationaal business developer

#1 , 14 aug 2018 12:52

Ik ben op zoek naar informatie hoe ik het wettelijk kan regelen in mijn specifieke situatie.

Ik werk als internationaal business developer account manager voor een Belgisch bedrijf, gezien ik constant reis 80 tot 90% van mijn tijd ben ik steeds onderweg in verschillende landen van de Europese unie.
Door mijn specifieke job hoef ik eigenlijk niet te wonen in België aangezien ik van thuis uit vertrek en slecht 1 maal per maand op het bedrijf moet zijn voor een vergadering.
Daarom zou ik graag gaan wonen in Malta en vandaar uit verder werken.
Het heeft niets te maken met domicilie fraude, ik werk en krijg geen uitkeringen dus zou ik niet weten waarom dit domicilie fraude zou zijn, ik ben bereid alles volgens het boekje te doen en netjes belastingen te betalen in Malta of België.

Ik wil enkel weten of het mogelijk is en zo ja, hoe moet ik dit aanpakken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 14 aug 2018 13:27

Indien u zich wilt inschrijven in Malta verwijs ik u graag door naar de wetgeving van Malta . Dit is een Belgisch forum en wij lichten enkel de Belgische wetgeving toe.

Indien u Maltees wordt, weet ik niet welke gevolgen dit heeft voor uw werkgever en uw loon. Ik meen wel te begrijpen dat Maltezers geen belastingen betalen op het loon dat ze in het buitenland verdienen. Dan lijkt het me inderdaad handig om daar ingeschreven te staan.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 14 aug 2018 16:22

Er moet dan toch een reden zijn waarom u gekozen hebt voor een Maltese woonplaats?
Denk je ook aan sociale zekerheid, pensioenopbouw?

Inderdaad, enkel de Maltese wetgeving is van toepassing en daar kan dit forum niet bij helpen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 14 aug 2018 20:30

Ik veronderstel dat TS verder zal blijven werken met een Belgisch contract.
Hij werkt immers vanuit België en doet zijn dienstreizen over gans Europa als tewerkgestelde in een Belgische firma.
In dat geval blijft hij voor zijn belasting op loon en zijn sociale zekerheid afhangen van de B wetgeving.
Hoe het dan zit met belasting op dat loon in Malta hangt af van de bilaterale overeenkomst tussen België en Malta. Maar aangezien Malta een lidstaat is van de Europese Unie zal hij daar vrijstelling (zo goed als zeker) genieten op het reeds door België belaste inkomen.
Door in Malta te gaan wonen doet hij bijgevolg geen fiscaal profijt voor wat betreft zijn beroepsinkomsten. Aangezien hij werkt met Belgisch contract bouwt hij verder Belgisch pensioen op.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

NIXX
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 aug 2018 10:47

Voor alle duidelijkheid, de belastingen in Malta maken niets uit, ik werk voor een Belgische werkgever en ben dus ook ingeschreven in Belgie en val onder de Belgische wetgeving en belastingen.
En Malta als zogenaamd belasting paradijs... dat is goed voor rijke mensen met veel geld... Ik wil gewoon in Malta gaan wonen omwille van het weer, de mensen en vooral de betere mentaliteit.
In Malta kan ik mij gewoon een appartement huren en mijn adres daar zetten.
Ik wil gewoon zeker zijn dat ik geen problemen krijg met papieren, sociale zekerheid, ziekenkas en dergelijke.
Via het sociaal kantoor dat de lonen regelen weten ze mij niets te zeggen, wat ik raar vind aangezien Europa toch zo een reclame maakt dat Europese burgers mogen wonen en werken waar ze willen.
Ik krijg echter de indruk dat dit helemaal niet klopt.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 15 aug 2018 13:28

Malta heeft een "non dom" systeem zoals veel Angelsaksische landen. Inkomsten verworven uit het buitenland worden in Malta niet belast, tenzij ze overgeschreven worden naar een Maltese bankrekening. In principe betaal je enkel belastingen op je Maltese uitgaven dus (huur, e.d.) tenzij je reeds belast spaargeld hebt dat in België belast werd -- dan kan je er "belastingvrij" leven.

Ik zou opteren om gewoon je als zelfstandige in Malta te vestigen, en elke maand een factuur te sturen naar het Belgische bedrijf. Dan zijn, behoudens je vaak in België werkt en/of je er je zetel van fortuin of belangen hebt, de inkomsten niet in België belastbaar. Best even laten nakijken door een fiscaal advocaat (in België en Malta).

Als voorbeeld: bedrijven zoals Jan de Nul en Deme betalen hun werknemers soms via Cyprus e.d., wanneer deze voor langere tijd uit België afwezig zijn. Die lonen zijn dan belastbaar onder de inkomstenbelasting van Cyprus, welke zeer laag liggen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”