Fiscaliteit freelancer

Freelancer1817
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fiscaliteit freelancer

#1 , 13 aug 2018 17:56

Hallo iedereen

Ik ben, 30 jaar, en freelancefotograaf. Mijn hoofdjob is leerkracht maar sinds deze zomer heb ik tijdens de vakantie ook nog een bijverdienste nl. fotograferen voor een nieuwswebsite.

Ik maak voor deze website fotoreportages en ze vergoeden me volgens de opgestelde ruling voor journalisten nl. 50% baten/ 50% auteursrechten. Concreet zal ik deze vakantie het volgende verdiend hebben:
Auteursrechten: €1400
Baten: €1400
Kilometervergoeding: €1250.

Meer ga ik ook niet bijverdienen op jaarbasis , daar ik deze bijverdienste enkel tijdens de grote vakantie zal uitoefenen.

Tot op heden werd ik nog niet vergoed omdat ik zelf niet goed weet hoe ik het fiscaal moet aanpakken. De opdrachtgever wil mij het gedeelte baten uitbetalen met een fiche 281.50 maar ze raden me ook aan om eens te informeren of het niet beter is dat ik me registreer als zelfstandige in bijberoep. Ze vrezen ook dat de kilometervergoeding die zij zullen uitbetalen bij mijn belastbaar inkomen zal komen aangezien ik niet op hun payroll sta.

Kan iemand op dit forum mij advies geven hoe ik deze bijverdienste fiscaal zo goed mogelijk aanpak?

Groeten,
Steven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#2 , 21 aug 2018 13:57

Beste u kan zich idd vestigen als zelfstandige in bijberoep

Als u zich aansluit als zelfstandige dient u rekening te houden met de volgende kosten

inschrijving kbo +/- 90 euro eenmalig

Jaarlijks provinciebelasting en mogelijk nog een bijkomende gemeentebelasting. Deze laatste 2 bedragen maximum 250 euro op jaarbasis.

Belastingen en sociale bijdragen zal u op dit inkomen niet moeten betalen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”