btw vrijstelling

hobbes
Topic Starter
Berichten: 7

btw vrijstelling

#1 , 23 mar 2008 21:16

Hallo,
Ik werk sedert oktober 2006 in bijberoep (diëtiste). Naast de consultaties, vekoop ik ook dieetsupplementen. Ik ben gestart met de btw-vrijstellingsregeling.
Tegen 31/03 moet ik nu mijn btw-listing indienen. Als ik mijn omzet van 2007 neem, kom ik een stuk boven de marge (5580?) om nog binnen de vrijstellingsregeling te vallen. Hoe wordt dit opgelost?? Werken ze dan met terugwerkende kracht...
Ook heb ik voor een infosessie die ik gegeven heb in 2007, een factuur uitgeschreven, waarop 21% btw is ingerekend. Dat mag blijkbaar ook niet bij de vrijstellingsregeling.

Alvast bedankt voor de hulp...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive
Berichten: 326

#2 , 20 apr 2008 14:51

Ik zou in eerste instantie die 21%BTW die aangerekend is aan uw klant, terugstorten via een creditnota. Das dan al opgelost.

En ik denk niet dat men met terugwerkende kracht werkt, want anders moet je aan al je klanten die je al gehad hebt nog eens 21 % BTW gaan aanrekenen, wat uiteraard niet gaat.

Vraag zelf de gewone regeling aan en ik denk dat je dan gewoon vanaf heden daaronder zal vallen. Vergeet dan uiteraard niet dat je die BTW van de klanten door moet storten naar de BTW-dienst. Maar kijk goed na of jouw plafond om onder de vrjistelling te vallen klopt. 't Zou jammer zijn dat je de vrijstelling verliest omdat je verkeerde info hebt.

Die vrijstelling is handig, maar kan ook nadelig zijn. Want nu kon je tot voor kort ook geen BTW aftrekken in uw bijberoep. Maar je moet dat zelf eens afwegen tegenover het voordeel dat je doet als je aan uw klanten geen BTW moest aanrekenen (concurentie).

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”