onroerende voorheffing

mrb2
Topic Starter
Berichten: 65

onroerende voorheffing

#1 , 31 jul 2018 14:48

Beste,

Ik betaalde steeds 50% van de onroerende voorheffing van de gemeenschappelijke woning en dit t/m 2017 (ieder kreeg een apart aanslagbiljet). In mei 2017 betaalde ik voor de laatste maal mijn deel van de onroerende voorheffing. In december 2017 neemt mijn ex de woning over en wordt de akte verleden bij de notaris.

Daar ik op 1/1/2017 nog steeds mede eigenaar was EN ik alles ineens wou afhandelen stelde ik voor om mijn aandeel van de onroerende voorheffing voor 2018 reeds te verrekenen met de eindafrekening.

Hierdoor heeft de notaris volgende clausule opgenomen in de notariële akte:
"De overnemer verklaart de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2017 in zijn geheel te betalen aan de bevoegde diensten. De overnemer verklaart evenwel het aandeel in de onroerende voorheffing van de overdrager voor het lopende aanslagjaar te hebben ontvangen waarvan kwijting."

Gedurende de loop van 2018 krijg ik echter een aanslagbiljet met 50% van onroerende voorheffing in mijn bus. Mijn bezwaarschrift met kopij van de akte wordt afgeketst, waardoor ik deze dien te betalen.

Nu diende er volgens mij in de akte van de clausule niet aanslagjaar 2017 maar aanslagjaar 2018 te staan

M.a.w.:
1) Ik heb 50% betaald van het aanslagbiljet onroerende voorheffing 2017
2) Ik heb 50% betaald van het aanslagbiljet onroerende voorheffing 2018
3) Ik heb 50% betaald van een onroerende voorheffing verrekend t/m de dag waarop de akte werd verleden

Wat heb ik nu te veel betaald 1, 2, of 3?
Kan ik dit nog terugvorderen van mijn ex?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 jul 2018 18:07

Normaal int de belastingdienst de OV bij de eigenaar zoals die gekend is per 1/1 van het lopende jaar.
Waarschijnlijk was de akte nog niet geregistreerd per 1 januari. Dus : 2 formulieren voor de helft.
Ofwel betaal jij en vorder je terug bij je ex ofwel geef dat formulier door zodat ex betaalt.
Registratie zal steeds bij u terecht komen als uw deel niet wordt betaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”