Inbrengen camionette van partner in bijberoep

saartje1806
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inbrengen camionette van partner in bijberoep

#1 , 30 jul 2018 11:18

Beste,

Ik zal binnenkort starten als zelfstandige in bijberoep (met vrijstelling van BTW). Mijn vriend heeft vorig jaar een camionette gekocht. Deze zal ik gebruiken voor het bijberoep.
Mag ik de kilometers die we met de camionette rijden inbrengen in de belastingen? We zijn wettelijk samenwonend...
Of mag dit enkel als de camionette op mijn naam staat?

Bedankt voor de info.

Vriendelijke groeten,
Sarah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 30 jul 2018 11:29

Camionette moet op uw naam staan, wettelijk samenwonenden hebben geen gemeenschappelijk vermogen.

guy263202
Berichten: 163

#3 , 01 aug 2018 11:38

Alle kosten van de camionette (behalve de afschrijving) kunnen worden ingebracht.
Hiervoor moet je een uitgebreide rittenadministratie opmaken en een opsplitsing maken tussen privé en beroep.
Het is hiervoor wel noodzakelijk dat jij die kosten draagt en kunt bewijzen bv. verkeersbelasting, diesel, onderhoud, verzekering enz...
Daarna maak je een opsplitsing tussen privé <=> beroep en verreken je alle kosten met deze verdeelsleutel.
Niet te vergeten ook bv. een deel van de garage als afschrijving (rekening houdende met eigendoms%, en verdeelsleutel) enz.
Het voertuig inschrijven op uw naam bewijst niets, zelfs geen eigendom. Wat wel van belang is, is dat jij
de ingebrachte kosten hebt betaald. Wat u wel kan doen is het voertuig letterlijk overkopen van uw partner en
de inschrijving op zijn naam laten staan. Maar zorg er wel voor dat u een effectieve som hebt betaald, een contractje
hebt alsook de verzekering betaald en alle andere kosten ivm de camionette enz... Dan kan u met een gerust hart
ook de camionette voor een deel in de kosten zetten bv. over 3j afgeschreven

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”