Aftrek roerende voorheffing op dividenden in de personenbelasting

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

Aftrek roerende voorheffing op dividenden in de personenbelasting

#1 , 26 jul 2018 10:33

Hallo,

Vraagje ivm de aftrek van roerende voorheffing op dividenden in de personenbelasting vanaf 2018 (640€ geïndexeerd) binnen een huwelijk met scheiding van goederen en inkomsten.

Ik ga ervan uit dat in onze gemeenschappelijke aangifte ieder tot 640€ roerende voorheffing mag aftrekken van de belasting op zijn/haar inkomsten.

Zal ik onroerende inkomsten uit aandelen op mijn naam mogen aftrekken van de personenbelasting op de inkomsten van mijn vrouw?

En wat met aandelen op naam van ons beiden? Vrij te verdelen over ons beiden, of verplicht 50-50?

Ik stel de vragen omdat mijn schijf van 640€ snel vol zal zijn, terwijl mijn vrouw amper roerende inkomsten heeft uit aandelen. Dus dan zou het doorschuiven van die aftrek interessant zijn.

Alvast bedankt.

Groeten,
Mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jul 2018 11:05

ben je hiervoor al niet te laat? (tenzij via boekhouder, maar die zal dat dan toch wel weten)

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#3 , 26 jul 2018 11:22

Nieuwe regelgeving voor aanslagjaar 2018 = aangifte 2019

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 26 jul 2018 12:27

In het stelsel van scheiding van goederen gaat dat niet. Er zijn geen gemeenschappelijke inkomsten. Inkomsten van uw eigen aandelen blijven uw persoonlijke inkomsten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2018 13:14

Als je dus een aantal effecten transfereert op een effectenrekening op naam van je echtgenote kan zij eventueel de roerende voorheffing op dividenden in de personenbelasting vanaf 2018 (640€ geïndexeerd) recupereren = aangifte in 2019.

Sommige internetbanken betalen de transferkosten overigens terug (is vaak een tijdelijke actie, soms krijg je ook nog een extra premie als je van een andere bank effecten overbrengt).

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 27 jul 2018 13:17

Het gaat over aandelen op naam. Die staan op geen effectenrekening.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”