BTW-vrijstelling aanvragen

Amy1984
Topic Starter
Berichten: 95

BTW-vrijstelling aanvragen

#1 , 25 jul 2018 20:39

Ik ben momenteel btw-plichtig, maar voorzie een omzet van minder dan 25.000 euro in 2018.
Hoe en waar kan ik een vrijstelling aanvragen?

Heeft het nut om die nu nog aan te vragen, kan ik dan bv vanaf augustus al facturen opstellen zonder btw, of gaat dit per kalenderjaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 25 jul 2018 20:50

Overgang kan:

1. Vanaf 1 juli van elk jaar

De onderneming die tijdens het verstreken kalenderjaar een omzet heeft gerealiseerd die het bedrag van 25.000 euro, exclusief btw, niet overschrijdt, en die handelingen verricht andere dan deze welke uitdrukkelijk zijn uitgesloten, kan onderworpen worden aan de vrijstellingsregeling van belasting vanaf 1 juli van het volgende jaar.

Ze is echter niet verplicht om over te gaan naar de vrijstellingsregeling, ze kan de belastingregeling waaronder ze valt echter ook behouden (normale regeling van de belasting of forfaitaire regeling).

Wanneer ze wenst te genieten van de vrijstellingsregeling moet ze dit vóór 1 juni meedelen aan het voor haar bevoegde Team Beheer KMO.

2. Vanaf 1 januari van elk jaar

Indien zij aan alle voorwaarden voldoet om ervan te kunnen genieten, mag de onderneming in de loop van het laatste kwartaal maar vóór 15 december van het lopend jaar de overgang naar de vrijstellingsregeling vragen met ingang vanaf 1 januari van het volgend jaar.


Net iets te laat dus, kan pas vanaf 2019.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”