Speedelec

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

Speedelec

#1 , 23 jul 2018 23:20

Geachte,

Ik heb begin 2018 een speed bike gekocht. Een die 45 km/u kan.
Ik ben woonachtig te Dendermonde en fiets naar het werk in Gent (traject van exact 50km enkel, ben bediende, ik krijg 0,23cent/km).

Kan iemand mij verduidelijken of onderstaande klopt :
Fiets van 5000eu afschrijven over 5 jaar.
Vergoeding van 100 km x 210 dagen x 0,23 cent= 4830eu
=> 5830 eu beroepskosten per jaar, ik zal moeten rekenen op het maximum van 4320eu.

Ik kies er best voor om in 2019 mijn beroepskosten te bewijzen. Probleem, hoe bewijs ik dit? Ik parkeer mijn fiets op het werk, ik ben de "baas" van het filiaal dus mijn werkgever kan denk ik geen verklaring tekenen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 24 jul 2018 08:42

even in de marge: 45 km per uur: is dat nog een fiets? Ik dacht dat electrisch ondersteunde fietsen maximum 30 km per uur mochten om nog "fiets" te zijn. Ik meen bovendien dat een "mobiel voortbewegingstoestel" dat sneller gaat beschouwd wordt als een motorfiets waarvoor je dus een motorplaat moet hebben, een motorhelm én een verzekering afsluiten.

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 24 jul 2018 09:44

even in de marge: 45 km per uur: is dat nog een fiets? Ik dacht dat electrisch ondersteunde fietsen maximum 30 km per uur mochten om nog "fiets" te zijn. Ik meen bovendien dat een "mobiel voortbewegingstoestel" dat sneller gaat beschouwd wordt als een motorfiets waarvoor je dus een motorplaat moet hebben, een motorhelm én een verzekering afsluiten.
Werd voorheen beschouwd als een motorfiets (vanaf 16 jaar, rijbewijs, helm, etc). Ik denk dat sedert begin dit jaar deze fiets gelijkgesteld was als fiets waarbij wel helmplicht is, vanaf 16 jaar en een rijbewijs b of motorrijbewijs. Je hebt inderdaad ook een motorplaat nodig, geen ba, is wel aangeraden. Een specialeke :)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 24 jul 2018 11:31


Je hebt inderdaad ook een motorplaat nodig, geen ba, is wel aangeraden. Een specialeke :)

Geen ba , bedoelt u dat er geen verzekering BA nodig zou zijn ?

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 24 jul 2018 12:10


Je hebt inderdaad ook een motorplaat nodig, geen ba, is wel aangeraden. Een specialeke :)

Geen ba , bedoelt u dat er geen verzekering BA nodig zou zijn ?
Ja, geen verzekering burgerlijke aansprakelijkheid verplicht wanneer speedbike werkt met trapondersteuning. Indien speedbike ook autonoom werkt heb je wel ba nodig. De mijne werkt met trapondersteuning.

Kan iemand mij helpen met mijn initiële vraag aub? :)

eylis
Berichten: 8837

#6 , 24 jul 2018 13:08

Tis maar een weetje: élke speedelec kan principieel autonoom werken omdat elke speedelec een "wandelgashendel" heeft waarmee je de fiets zonder het gebruik van de trappers vooruit kan bewegen zonder trapondersteuning. Weliswaar traag, maar hij kan het. Vandaaruit neemt iedereen met zo'n snelle vélo dus een BA-verzekering. Tegen 45 km per uur ergens tegenaan oplazeren veroorzaakt al behoorlijke schade. Enne: er is al rechtspraak in dat verband die niet in het voordeel van de snelle fietser was....

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 24 jul 2018 13:12

Volledig mee eens, Eylis.

Mag ik daaruit besluiten dat iemand die de euvele moed heeft om zo'n toestel te besturen zonder dat er een BA verzekering voor bestaat, serieus in de fout gaat, en dus flinke boetes riskeert, ook al was het maar voor een testritje?

En om verder in te gaan op de vraag van TS : bij gebrek aan beter, denk ik dat het geen kwaad kan om een attestje te vragen aan de werkgever. Tenzij er op dat voertuig een of andere soort track-&-trace systeem zit...
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 24 jul 2018 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 24 jul 2018 13:14

Tis maar een weetje: élke speedelec kan principieel autonoom werken omdat elke speedelec een "wandelgashendel" heeft waarmee je de fiets zonder het gebruik van de trappers vooruit kan bewegen zonder trapondersteuning. Weliswaar traag, maar hij kan het. Vandaaruit neemt iedereen met zo'n snelle vélo dus een BA-verzekering. Tegen 45 km per uur ergens tegenaan oplazeren veroorzaakt al behoorlijke schade. Enne: er is al rechtspraak in dat verband die niet in het voordeel van de snelle fietser was....
Ah dat wist ik niet, ik heb sowieso BA voor de wagen en familiale. Ik zal eens informeren bij de verzekeringmaatschappij of dit voldoende dekt in geval van schade. Komt er nog een vraag bij, ben je eigenlijk nog zwakke weggebruiker met een speedbike?

Nog even verder gaan op Eylis, wanneer was deze rechtspraak? De wetgever bepaalt toch wat moet en wat niet moet? https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... he_fietsen

Ik vermoed dat het niet verplicht is, maar aangezien een speedbike onder de categorie van brommer valt, het mij ontzettend onverstandig lijkt geen BA te nemen. Een probleem in de wetgeving? Brommer moet BA nemen, speedbike niet, maar als er iets fout loopt zijn de gevolgen voor de speedbike?
Laatst gewijzigd door Rosnyx op 24 jul 2018 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 24 jul 2018 13:17

De BA voor de wagen, het woord zegt het zelf, is voor …. de wagen.

En in elke familiale BA die zich respecteert is er een uitsluiting voorzien voor motorvoertuigen.

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 24 jul 2018 13:19

om op uw laatste vraag te antwoorden:

Om te bepalen of een elektrische fiets een motorrijtuig is, moet worden nagegaan of de fiets enkel en alleen door een mechanische kracht kan worden voortbewogen.

Het antwoord op deze vraag is in principe negatief. De elektrische fietsen met trapondersteuning die in België verkocht worden, zouden nl. moeten beantwoorden aan de bepalingen van de Europese Machinerichtlijn 2006/42/EG en dus ook aan de Europese normen EN 14764 en 15194. Deze voorzien dat de fiets verplicht moet uitgerust zijn met een rotatie- of trapkrachtsensor. Dit betekent dat de motor niet werkt als de fiets stilstaat of geen spierkracht voelt. De motor werkt alleen als de fietser ook kracht zet.

Een fiets die voldoet aan de Europese technische normen is dus geen motorrijtuig is in de zin van de WAM-wet. Er is geen verplichte verzekering en je blijft een zwakke weggebruiker!

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#11 , 24 jul 2018 13:22

Bedankt meeboo.
Conclusie: Geen BA verplicht aangezien fiets voldoet aan de richtlijnen, attest vragen aan werkgever, blijft zwakke weggebruiker :)

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 24 jul 2018 13:45

Met alle respect voor voorgaande postings, maar hiermee de baan opgaan zonder BA verzekering , is m.i. zwaar met vuur spelen.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jul 2018 16:24

Geachte,

Ik heb begin 2018 een speed bike gekocht. Een die 45 km/u kan.
Ik ben woonachtig te Dendermonde en fiets naar het werk in Gent (traject van exact 50km enkel, ben bediende, ik krijg 0,23cent/km).

Kan iemand mij verduidelijken of onderstaande klopt :
Fiets van 5000eu afschrijven over 5 jaar.
Vergoeding van 100 km x 210 dagen x 0,23 cent= 4830eu
=> 5830 eu beroepskosten per jaar, ik zal moeten rekenen op het maximum van 4320eu.

Ik kies er best voor om in 2019 mijn beroepskosten te bewijzen. Probleem, hoe bewijs ik dit? Ik parkeer mijn fiets op het werk, ik ben de "baas" van het filiaal dus mijn werkgever kan denk ik geen verklaring tekenen?

Terug naar de oorspronkelijke vraag, uiteraard is een BA verzekering voor een speedelec zeker aan te raden!
Wat het fiscale luik betreft: de fietsvergoeding wordt vrijgesteld van belasting, enkel in geval je er voor kiest om je beroepskosten te bewijzen zal het bedrag van de fietsvergoeding bij je inkomen worden gevoegd.

Je kan best een simulatie doen op tax on web om te zien of de soep de kool waard is.

Er is jammer genoeg geen coherent beleid in Vlaanderen: de overheid geeft nu premies voor elektrische bromfietsen en motorfietsen (maar dus niet voor een spedelec) en federaal is al langer bepaald dat je de aankoopkosten voor motorfietsen en beschermende kledij fiscaal volledig kan afschrijven. Voor autoverkeer wordt het forfait van 0,15 ct per km al vele jaren niet geïndexeerd.

eylis
Berichten: 8837

#14 , 24 jul 2018 19:09

Ik snap ook niet waarom je zo "zuinig" zou zijn om die BA-verzekering niet te nemen. Ten eerste kost dat maar een 150 euro per jaar maximum. En je zal maar tegen 45 km per uur tegen een andere weggebruiker knallen die zelf tegen meer dan 70 km per uur rijdt. Betaal de schade van de tegenligger maar eens uit eigen portemonnee als het jouw fout was...

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jul 2018 20:18

BA verzekering is voor een speed bike inderdaad een must. Het gevaar zit vooral in het feit dat andere fietsers en voetgangers geen geluid horen zoals bij een bromfiets, voor je het weet is er een aanrijding en dan heb je een BA verzekering (en liefst ook een goede rechtsbijstand) nodig.

Zelfs met een elektrische fiets is een extra verzekering aan te raden, men hoort je niet afkomen en ook aan 25 km per uur is een aanrijding snel gebeurd, dus zeker voor een speed bike zorgen dat dit in orde is.

De fietspaden en de infrastructuur in ons land zijn meestal totaal niet voorzien voor snelle elektrische bikes, ik rij vrij veel met de fiets en met allerlei elektrische fietsen en ik dan merk je snel aan de lijve hoe sterk de fietsers worden benadeeld ten voordele van koning auto.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”