belastingen e.d. op 2de woning

stefaan76
Topic Starter
Berichten: 1

belastingen e.d. op 2de woning

#1 , 21 mar 2008 16:46

Ben van plan om een 2de eigendom te kopen (appartement) om te verhuren maar vraag mij af wat er allemaal bijkomt van kosten. Heb al eens rondgekeken op internet maar is een hele hoop zoekwerk om dit alles weer te vinden daarom, kan er mij iemand de puntjes eens opsommen welke kosten er bijkomen, belasting op 2de woonst, aftrek van belastingen, grondbelasting ,belasting op verhuurinkomsten, enz......
Zo verkrijg ik een mooi en handig overzicht (ook voor anderen interssant die met hetzelfde idee rondlopen) en kan ik per punt nog eens surfen op het internet en weet ik of het loont om dit te doen of dat ik misschien toch beter naar beleggingen ga of iets dergelijks...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mar 2008 17:10

1. Onroerende voorheffing : ten laste van de eigenaar , mag niet doorgerekend worden aan de huurder. Bedraagt ongeveer 1/3 tot 1/2 van geïndexeerd kadastraal inkomen. Is afhankelijk van de opcentiemen van de gemeente.
2. Personenbelasting : K.I. aan te geven in code 1106. Komt bij totaal inkomen : K.I. x indexcoëfficiënt plus 40 %.
Indien lening voor de aankoop : geen recht op woonbonus.
a. intresten : code 1146. Verminderen of annuleren desgevallend KI van 1106.
b. kapitaalsaflossingen : code 1358. Vermits tweede woning : cfr. lange termijnsparen. dwz. belastingvermindering tussen 30 & 40 %.

Kosten die er kunnen bijkomen :
syndicus , mede-eigenaars van de appartementsblok,....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”