Auto verhuren of verkopen aan vennootschap

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

Auto verhuren of verkopen aan vennootschap

#1 , 23 jul 2018 13:34

Na de oprichting van een vennootschap overwegen we de privéwagen in de firma in te brengen, ofwel door verhuur (van 9 tot 16u ofwel fulltime, met VAA), ofwel door verkoop aan de firma (met nieuwe inschrijving, keuring, ...). Het gaat niet om een nieuwe auto en we zullen die mogelijk over 1 a 3 jaar vervangen.

Het is me echter niet duidelijk hoe flexibel de fiscus is ivm het verhuren van een privé auto aan de firma (naakte eigendom, firma draagt alle kosten) en hoe ik makkelijk een simulatie kan maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2018 13:41

En met de km vergoeding zie je dit niet zitten 0,32€ per km !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 23 jul 2018 15:46

En met de km vergoeding zie je dit niet zitten 0,32€ per km !
Dat is fiscaal sowieso minder interessant en onder de werkelijke kostprijs.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jul 2018 15:53

En met de km vergoeding zie je dit niet zitten 0,32€ per km !
Dat is fiscaal sowieso minder interessant en onder de werkelijke kostprijs.
Dit heeft te zien met de km dat je doet per jaar, ik heb dit meer dan 30 jaar gedaan met al onze wagens, ieder voertuig had per jaar tussen de 60.000 en de 100.000km, en dit heeft me geen wind eieren gelegd !
Als als je 100.000km doet met één wagen is toch 32.000€ - de verzekering, taksen en de brandstof, daar blijft toch een pak van over hoor !

en die 0,32€ per km is wel 100% aftrekbaar belastingen want het is een kost.

Praat er eens over met je boekhouder .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 23 jul 2018 16:42

Wanneer een auto, een auto voor dubbelgebruik of een minibus gebruikt wordt voor woon-werkverplaatsingen, is een forfait van 0,15 euro per afgelegde km van toepassing zonder enige beperking op de afgelegde afstand. En daarenboven niet opportuun owv beperkte aantal km.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jul 2018 16:45

Ik had het niet over woon werk verkeer, maar voor gebruik in de zaak, als vertegenwoordiger, sorry mis gelezen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”