verkoop woning, aankoop nieuwe woning

waterproof
Topic Starter

verkoop woning, aankoop nieuwe woning

#1 , 21 mar 2008 12:32

Hoe lang moet men in een eigendom, waar men zelf gedomicileerd is, wonen vooraleer men dit terug kan verkopen, zonder belasting te betalen op de meerverkoop. Is dit 5 jaar of 3 jaar, te nemen van de datum van adresverandering op de identiteitskaart?

Klopt het dat, indien met belasting op de meerwaarde moet betalen, de aankoopprijs van de oude woning mag verhoogd worden met, forfaitair, 25% plus 5% voor elk jaar dat men er woont/gewoond heeft? Ook de facturen van geregistreerde aannemers zouden hierbij mogen gevoegd worden?

Iemand duidelijke informatie hierover?

bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 26 mar 2008 17:50

De meerwaardebelasting

De verkoop van een onroerend goed is in bepaalde gevallen vatbaar voor een meerwaardebelasting:

- Een woning, die je zelf niet hebt bewoond, die je binnen de 5 jaar na de aankoop verder verkoopt.
- De verkoop van een geschonken woning binnen de drie jaar na de akte van schenking en wanneer de aankoop door de schenker minder dan 5 jaar geleden is gebeurd.
- De verkoop (of ruil) van een woning op een bouwgrond – waarop je binnen de 5 jaar bent beginnen te bouwen – binnen de 5 jaar na de datum van de eerste ingebruikname.

De meerwaarde – dit is het verschil tussen de aan- en verkoopprijs - wordt belast aan 16,5 %.
Voor de berekening van de belasting mag de aankoopprijs eerst vermeerderd worden met de werkelijke kosten van de aankoop of een forfaitair kostenpercentage van 25 %. Dit nieuwe bedrag mag je verhogen met 5 % per verstreken jaar tussen de aankoop- en verkoopakte. Tot slot mogen de verkoopkosten in mindering worden gebracht.

Bij de verkoop van onbebouwde gronden dien je in bepaalde gevallen ook rekening te houden met de belasting op meerwaarde. Het gaat hier om onbebouwde gronden die verkocht worden binnen de 8 jaar na de datum van aankoop. Het is de notariële akte die hier telt.

bron : www.batibouw.be simpel gevonden door in Google "meerwaarde onroerend goed" in te tikken. Het leven kan toch simpel zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

waterproof
Topic Starter

#3 , 26 mar 2008 19:20

Bedankt.

Er zit blijkbaar wel een addertje onder het gras en dat is de periode van 3 jaar, hier wordt nergens of op weinige plaatsen melding van gemaakt.

Heb hieromtrent al verschillende antwoorden ontvangen.

Blijkbaar moet je in de woning minstens 3 jaar wonen, anders wordt de registratie voor klein beschrijf teruggevorderd.
Hier ook een addertje blijkbaar, de 3 jaar beginnen te lopen vanaf dat je adres op je identiteitskaart is veranderd.

Dit is de laatste versie die ik hierover ontvangen heb en zou blijkbaar kloppen.

Reclame

basejumper

#4 , 26 mar 2008 19:28

Waterproof;

Je haalt wel twee dingen door elkaar.

Enerzijds de meerwaardebelasting : waarop ik je het antwoord gaf en anderzijds de vermindering van registratierechten dewelke je mogelijk kreeg bij de aankoop.

En die vermindering is inderdaad onderhevig aan een aantal voorwaarden. (zie ook www.notaris.be) waaronder drie jaar gedomicilierd geweest zijn in de woning.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Yscube

#5 , 14 jan 2010 14:32

Hallo,

ik heb ook een vraagje ( ik ben nieuw hier )

Ik wil mijn huis gaan verkopen, ben er eigenaar van, sinds September 2005.
Maar, het huis is gebouwd in 1984.

Moet ik nu wel of niet 16,5% gaan betalen op de meerwaarde?
Ja, omdat ik nog geen 5 jaar eigenaar ben.
Nee, omdat het huis al langer als 5 jaar in gebruik is. Het is van 1984 hé.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

wanton

#6 , 14 jan 2010 19:19

De meerwaarde op een woning die onmiddellijk voor de maand van de overdracht gedurende ten minste 12 maanden ononderbroken uw eigen woning was die u zelf betrok , is NIET belastbaar.
Tussen die 12 maanden en de maand van de overdracht mag max. 6 maand liggen.
De meerwaarde op een eigen gezinswoning is meestal niet belast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”