Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

beroepsonkosten

#1 , 2 maand 1 week geleden (11 jul 2018 16:01)

Dag iedereen,

sinds november 2017 ben ik zelfstandige in bijberoep. In de periode 2017 heb ik slecht 1 (of 2) inkomsten gehad. dit omdat mijn facturen steeds worden afgeleverd na enige afspraken.
Ik heb in functie van mijn bijberoep eind 2017 3 boeken aangekocht, alsook ben in met een postgraduaat gestart (volledig ifv zelfstandige uitoefening van mijn functie). Hierover had ik nog enkele vragen.
1) ik vermoed dat ik de 3 boeken voor 100% kan aftrekken?
2) Mijn opleidingsgeld bedroeg 1100 euro (1 semester), vanaf het 2e semester en de komende jaren zal dit worden betaald door mijn werkgever (hoofdberoep). Ik ga er echter wel vanuit dat ik het opleidingsgeld dat ik zelf heb betaald kan inbrengen, aangezien dit volledig aansluit bij mijn bijberoep.
Hierbij echter de opmerking dat ik de opleiding ben gestart in september (met oog op opstart bijberoep), maar aansluiting pas in november is gebeurt.Volgens mij kan ik ondanks dit deze kosten nog steeds inbrengen?
2e vraag hieromtrent betreft percentage van aftrek. Ik weet dat grote aankopen zoals laptops op enkele jaren dienen te worden afgeschreven. Aangezien 1100 een nogal groot bedrag is, vroeg ik me af of ik dit in 1 maal kan ingeven of op enkele jaren dien af te schrijven?

alvast bedankt.

wanton
Berichten: 8719
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 2 maand 1 week geleden (11 jul 2018 18:23)

Boeken : idd 100 %.
Inschrijving ook.
Lap top : afschrijven op 3 jaar, telkens 1/3.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 2 maand 1 week geleden (11 jul 2018 23:00)

Bedankt voor de reactie,
Met de 1100 euro doelde ik op de kosten van mijn opleiding (merk dat dit niet zo duidelijk was omschreven). Aangezien 1100 euro een grote kost is vroeg ik me af of ik deze ook moet spreiden over verschillende jaren of of ik het volledige bedrag in 1 maal kan ingeven als beroepskosten.

Reclame

wanton
Berichten: 8719
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 2 maand 1 week geleden (12 jul 2018 08:41)

Zijn dat terugkerende kosten? In die zin : is dat voor de hele duur van opleiding of enkel van dit jaar? Als dat de kost is voor meerdere jaren : spreiding ook in de aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!

Toet-anch-Amon

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 2 maand 1 week geleden (12 jul 2018 10:03)

Zijn terugkerende kosten. 1100 euro was voor het eerste semester (opleiding duurt 4 jaar). Maar vanaf semester 2 betaald mijn werkgever van mijn hoofdberoep het grootste deel van het bedrag.

wanton
Berichten: 8719
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 2 maand 1 week geleden (12 jul 2018 20:02)

Als dat kosten zijn voor (minder dan ) één jaar, alles nu meetellen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!

Toet-anch-Amon

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Heb je nog bijkomende vragen? Kijk even op Jureca.be voor snel & betaalbaar juridisch advies!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”