beroepsonkosten

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

beroepsonkosten

#1 , 11 jul 2018 16:01

Dag iedereen,

sinds november 2017 ben ik zelfstandige in bijberoep. In de periode 2017 heb ik slecht 1 (of 2) inkomsten gehad. dit omdat mijn facturen steeds worden afgeleverd na enige afspraken.
Ik heb in functie van mijn bijberoep eind 2017 3 boeken aangekocht, alsook ben in met een postgraduaat gestart (volledig ifv zelfstandige uitoefening van mijn functie). Hierover had ik nog enkele vragen.
1) ik vermoed dat ik de 3 boeken voor 100% kan aftrekken?
2) Mijn opleidingsgeld bedroeg 1100 euro (1 semester), vanaf het 2e semester en de komende jaren zal dit worden betaald door mijn werkgever (hoofdberoep). Ik ga er echter wel vanuit dat ik het opleidingsgeld dat ik zelf heb betaald kan inbrengen, aangezien dit volledig aansluit bij mijn bijberoep.
Hierbij echter de opmerking dat ik de opleiding ben gestart in september (met oog op opstart bijberoep), maar aansluiting pas in november is gebeurt.Volgens mij kan ik ondanks dit deze kosten nog steeds inbrengen?
2e vraag hieromtrent betreft percentage van aftrek. Ik weet dat grote aankopen zoals laptops op enkele jaren dienen te worden afgeschreven. Aangezien 1100 een nogal groot bedrag is, vroeg ik me af of ik dit in 1 maal kan ingeven of op enkele jaren dien af te schrijven?

alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2018 12:57

Je kan als zelfstandige in bijberoep uiteraard maar kosten aftrekken voor zover je ook inkomsten in dit bijberoep hebt verworven.
Daar je in 2017 bijna geen inkomsten had in bijberoep (gestart op het einde van het jaar) denk ik dat je de onkosten beter kan inbrengen in 2018. Ik zou eens contact opnemen en een afspraak vragen met je belasting kantoor, als je de zaak eerlijk uitlegt krijg je meestal ook een aanvaardbaar compromis, dat is beter dan nadien het deksel op de neus te krijgen bij een controle (waar ze dan 3 jaar kunnen teruggaan).

Je kan overigens alle onkosten (verplaatsingen, gebruik laptop, kopiekosten, boeken, drukwerk) die verband houden met een opleiding in functie van je werk inbrengen. In de meeste belastinggidsen staan type formulieren die je kan gebruiken om alle overzichtelijk te noteren. Mijn ervaring is dat de ambtenaren van belasting correct zijn als je ook zelf correcte en gedetailleerde informatie meestuurt. Ik scan de facturen gewoon in en bezorg ze samen met het bewijs van betaling van de bank bij de aangifte.

Overigens zijn er steeds minder ambtenaren bij FOD financiën en ik hoor van vrienden en collega's die een bijberoep uitoefenen dat ze vroeger veel vaker op controle mochten gaan, nu werkt men met profielen: als je een normaal profiel hebt in functie van je activiteit is de kans op controle erg klein.

jef007
Berichten: 1679

#3 , 27 jul 2018 14:58

"""Daar je in 2017 bijna geen inkomsten had in bijberoep (gestart op het einde van het jaar) denk ik dat je de onkosten beter kan inbrengen in 2018"""
men kan NIET kiezen wanneer men kosten inbrengt, kosten dienen afgetrokken te worden IN het jaar dat ze gemaakt zijn,
""""Je kan als zelfstandige in bijberoep uiteraard maar kosten aftrekken voor zover je ook inkomsten in dit bijberoep hebt verworven.""""
men kan perfect kosten inbrengen ( en aftrekken van het hoofdberoep) in een jaar dat er nog geen)inkomsten geweest zijn (bvb huuruitgaven in december)

verder is het inderdaad een goed idee om tijdig contact te nemen met uw btw en belastingscontroleur om één en ander tijdig uit te klaren

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”