Aankopen inbrengen als zelfstandige - aangekocht met andere persoon zijn rekeningnummer

eedeed
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aankopen inbrengen als zelfstandige - aangekocht met andere persoon zijn rekeningnummer

#1 , 07 jul 2018 11:37

Ik ben momenteel student-zelfstandige (en binnenkort zelfstandige). Vooral in de filmwereld.
Ik doe af en toe dus een aankoop van een lens of materiaal voor het gebruik voor verschillende jobkes, en zou die graag dus kunnen inbrengen.

Probleem is dat deze vaak via Vissa moeten worden betaald, wat ik niet heb.
Dus koop ik deze met iemand anders zijn Vissa, de betaling staat dan niet op mijn naam.
Meestal is dat geen probleem denk ik, als ik een factuur op mijn naam kan verkrijgen van de verkoper, maar in het geval van Ebay aankopen:
Het enigste wat ik kan krijgen is een aankoopsbewijs via Paypal (die gelinkt is met een Vissa), wat dus enkel op een andere persoon zijn naam staat.

Soms gaat het ook over limieten, mijn paypal limiet hebben ze nog niet willen verhogen, voor grotere aankopen moet ik ook iemand anders zijn Paypal dus gebruiken.

Kan ik op een manier deze items toch nog inbrengen door ze zogezegd "over te kopen" van van de persoon van wie die vissa is, en dat die persoon een verkoopsdocumentje tekent?
Zijn er andere opties? Welke voor of nadelen hebben deze? Iemand enige raad?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 jul 2018 12:52

Hoe kan je een pay-pal rekening hebben als je geen kredietkaart hebt (VISA)?

LeenW
Berichten: 12827

#3 , 07 jul 2018 12:59

Zo kan je de kost wel dragen, maar je gaat geen btw aftrek kunnen uitoefenen als je het van een particulier overkoopt. De simpelste oplossing is een visa aanschaffen.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 07 jul 2018 13:04

Hoe kan je een pay-pal rekening hebben als je geen kredietkaart hebt (VISA)?
Is al lang niet meer nodig.
Je kan gewoon met bankcontact geld op je paypal zetten, of paypal toestemming geven via een domiciliering geld van je rekening te halen voor betalingen die je doet met paypal.

Aan de vraagstelletje, je moet altijd zien dat je facturen hebt waar je naam en ondernemingsnummer op staat!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2018 13:11

Desnoods een pré-paid visa aanvragen is gemakkelijker te krijgen als student.

En oppassen op tweede hands heb je niet altijd een geldige factuur, en geen factuur is niet geldige aftrek van kosten..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 07 jul 2018 22:52

1. Iedere bank geeft aan studenten een VISA-kaart. Hiervoor dien je wel een bedrag op een geblokkeerde rekening te plaatsen, dewelke ook meteen je limiet bedraagt. Deze wordt pas aangewend als de normale terugbetaling niet lukt. Vanaf je kan bewijzen dat je een job hebt, wordt dit bedrag terug vrijgegeven.

2. Er zijn prepaid kredietkaarten te verkrijgen. Vroeger enkel online, tegenwoordig zijn er toch al een aantal Belgische bedrijven die dit gewoon op stock hebben (en bij de bekendste liggen ze in het rek, naast de postzegels).

3. Paypal vereist geen kredietkaart meer tegenwoordig (al werken sommige winkels niet met paypalaccounts waarop er geen CC gekoppeld zit).
Zoals hierboven al gezegd: je kan deze realtime opladen via bancontact, alsook via domiciliëring laten afschrijven. Als je met een bedrijf zit dat niet wilt werken met paypalaccounts met domiciliëring heb je altijd dan nog die bancontact-methode.

eedeed
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jul 2018 13:20

Visa proberen aanvragen, maar kon deze nog niet krijgen. BTW maakt niet uit want voorlopig zit ik onder BTW-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen.
Andere oplossingen ook bekeken, en probeer ik sowieso voor volgende aankopen. Het is vooral voor aankopen die ik het voorbije jaar heb gedaan.

Bij alles heb ik altijd een factuur of invoice op mijn naam kunnen krijgen (amazon, bol.com), en aankopen via 2dehands los ik op met een verkoopnota/verkoopsdocumentje als het van een particulier wordt gekocht.

Dat is allemaal dus geen probleem. Ik heb de geldige bewijsstukken, de manier waarop die zijn betaald maken bij mijn weten niet uit.
Bij amazon kan je gewoon een factuur op bepaalde naam aanvragen, wat apart staat van de betaling zelf.

Het probleem is hier Ebay aankopen.
Dit zijn particulieren die iets verkopen vaak, en kunnen zelf geen invoice/factuur geven. Andere oplossing is gewoon het betaalbewijs van paypal/ebay gebruiken.
Maar dat is zowel niet echt reglementair zoals een factuur of iets dergelijks, en dat staat dus op iemands anders zijn naam.

Daarmee de oplossing waaraan ik dacht:
Particulier heeft de aankoop op ebay gedaan, en ik koop deze meteen over voor hetzelfde of een kleiner bedrag. Particulier kan dan een kostennota/verkoopsdocumentje tekenen. Ik heb mijn bewijs, en particulier heeft niet met winst verkocht, of verkoopt met regelmaat of wat dan ook. Dus naar mijn weten heeft dat geen invloed op die persoon.
In mijn ogen, lijkt dat mij een redelijk officiële oplossing. Of mis ik iets? Alvast bedankt voor de reacties!

Maar ik vermoed dat voor die aankopen dus geen oplossing is behalve eventueel deze bovenstaande? Maw: beter 10% meer betalen op een officiële website om het toch te kunnen inbrengen ipv voor de goedkoopste optie te gaan?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”