Onderneming in Bulgarije

james88
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onderneming in Bulgarije

#1 , 05 jul 2018 21:59

Dag,

Momenteel werk ik part-time voor een werkgever in België en part-time als zelfstandig vertaler met een Belgische eenmanszaak met btw-nummer. Is het legaal om mijn eenmanszaak op te zeggen en in Bulgarije (of een ander Europees land met lagere belastingheffing) een onderneming te starten? Ik wil mijn domicilie in België behouden en ben niet van plan om 183 dagen of meer in Bulgarije te vertoeven. Ik wil deeltijds voor mijn werkgever in België blijven werken en zal dus nog steeds belastingen en sociale bijdragen aan de Belgische staat betalen.

Ik lees verschillende meningen online: sommigen zeggen dat het legaal is en dat ik het recht heb om ondernemend te zijn in het buitenland, zelfs al werk en woon ik in België, anderen beweren dat het niet kan als ik niet kan bewijzen dat ik meer dan 183 dagen in Bulgarije vertoef.

Ik wil geen problemen met de Belgische fiscus en zou dit enkel ondernemen als het toegestaan wordt...

Kan iemand uitsluitsel geven?

Dank bij voorbaat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 05 jul 2018 22:12

Op zich is het niet verboden of zo, maar de Belgische fiscus zal u wel in BE belasten als u hier woont en werkt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2018 08:05

Als je het doet om minder belastingen te betalen bent je zeer fout bezig !

Ik heb enige ervaring in LTD's je gaat hier beschouwd worden als bijhuis, je gaat hier een btw nummer moeten hebben als ook een ondernemingsnummer, en je zal een boekhouding moeten voeren net als een BVBA dus met een volledige boekhouding en met elk jaar een jaar rekening.
In Bulgarije zal je ook een verkorte boekhouding moeten voeren..

Je zal enkel en alleen in België belast worden als een vennootschap.en ook alle andere kosten die erbij komen.

Zoals je nu werkt in bijberoep ben je veraf het goedkoopst!

Maar anders kan ook .

Als je in Bulgarije wil werken zal je daar een vennootschap moeten oprichten en een maatschappelijke zetel moeten hebben, en via de PC werken dit kan, maar daar zitten ook nog andere addertjes onder het gras hoor !

De meeste Belgen die via Bulgarije werken is niet voor de belastingen maar voor totaal andere redenen.en als vertaler zonder veel risico investeringen heb je zo geen redenen.

Als belg weet je dit misschien niet maar België is nu niet het land om je te onttrekken van belastingen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2018 13:38

Als belg weet je dit misschien niet maar België is nu niet het land om je te onttrekken van belastingen.
Als hij zich uitschrijft en effectief in Bulgarije gaat wonen wel natuurlijk... maar ja, dat is blijkbaar geen optie. (En het werk dan ook vanuit Bulgarije kan uitvoeren.)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”