Rentenieren

Beanman
Topic Starter
Berichten: 5

Rentenieren

#1 , 17 mar 2008 22:07

Wat zijn de zaken waarop men moet letten als men stopt met werken om te gaan rentenieren met betrekking tot belastingen & sociale zekerheid ?

Aangezien inkomsten uit beleggingen niet (of facultatief) aangegeven moeten worden, of er reeds voorheffing op afgehouden is, mag er dan overal nul/niets ingevuld worden ?
Niet dat het een probleem is, maar ik veronderstel dat men dan opgeroepen wordt voor meer uitleg ?

Hoe zit het dan met de ziekteverzekering en de rest van de sociale zekerheid ? Dat is bij een werkenmer een percentage van het inkomen, wat in dit geval zogezegd nul wordt. Hoe worden de bijdrages berekend ?
Of moet er een privé verzekering afgesloten worden ?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive
Berichten: 326

#2 , 20 apr 2008 14:54

Wat betreft de ziekenbond, denk ik dat je zelf bijdrages zal moeten betalen omdat er in jouw geval geen werkgever zal zijn die een deel inhoud vna uw loon. Ik heb dit ook nog gehad, helaas niet omdat ik rentenierde, maar omdat ik werkloos was of student was. Ik kreeg dan ene brief waarin men mij vroeg om een deel zelf te betalen.

Voor de rest kan ik u niet helpen. Hopelijk heb ik daar ooit nog wel 's ervaring in.

'k Zou zeggen, ga naar de belastingen bij u in de buurt en vraag het gewoon. Het zijn toch geen dingen die je wil en gaat wegsteken.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”