Belastingen - scheiding - collectieve schuldenregeling

ir
Topic Starter
Berichten: 3

Belastingen - scheiding - collectieve schuldenregeling

#1 , 17 mar 2008 19:07

Ik heb een brief ontvangen van de belastingen dat mijn teruggave ingehouden wordt. Na telefonisch contact blijkt dit te zijn omdat de schuldbemiddelaar van ex al 2 jaar zijn belatingen niet betaald heeft.

Ik ben al 6 jaar bij ex weg (officiëel) en wij zijn sinds 12/06/2006 uit de echt gescheiden, inschrijving in het bevolkingsregister op 01/08/2006.

Ik weet dat de belastingen nog lang bij de ex kan komen aankloppen maar wat ik mij afvraag is het volgende: Ik heb een bezwaarschrift ingediend met als argument dat ik "het uiteraard heel onrechtvaardig vind dat ik na al die jaren nog steeds "gestraft" word voor het feit dat ik ooit getrouwd ben. Ook heb ik al 19 maanden geen alimentatie meer gekregen van zijn bemiddelaar en gaat de dochter nooit naar de papa en NIET omdat ik dat niet wil, maar omdat hij "geen tijd, geen zin of problemen" heeft. In die 6 jaar is ze 5 keer bij hem blijven slapen!

Laat mij duidelijk zijn dat ik niets met die schulden en die collectieve te maken heb, deze zijn aangegaan nadat ik bij hem weg was."

Nu ja, dit is ongeveer wat er in staat. Ik vraag mij af ofdat hier iemand zit die dit al heeft meegemaakt of die weet wat er nu gaat gebeuren.
Ook vraag ik mij af hoe lang het zou duren voor ik een antwoord zou krijgen? Dit geld was nl. om onze vakantie te betalen, waarvan ik het voorschot al gestort heb dus...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ir
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 18 mar 2008 10:13

Op
http://www.fisconet.fgov.be/nl/?frame.d ... pe=arr!INH&

vond ik volgende tekst:

§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.

§ 2. In de volgende gevallen is § 1 niet van toepassing :

1° voor het jaar van het huwelijk of de verklaring van wettelijke samenwoning;

2° vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden, voor zover die scheiding in het belastbare tijdperk niet ongedaan is gemaakt;

3° voor het jaar van de ontbinding van het huwelijk of van de scheiding van tafel en bed of van de beëindiging van de wettelijke samenwoning;

Maar ik begrijp het niet helemaal: dit houdt toch in dat ze bij mij niets mogen komen halen? Of vergis ik me?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 19 mar 2008 14:00

“Art.394...§ 2. In afwijking van § 1 kan, in geval van feitelijke scheiding van de echtgenoten, de belasting op het vanaf het tweede kalenderjaar na de feitelijke scheiding verworven inkomen van één van de echtgenoten, alsook de roerende voorheffing en de bedrijfsvoorheffing die vanaf hetzelfde kalenderjaar op naam van één van hen wordt ingekohierd, niet meer worden ingevorderd op het inkomen van de andere echtgenoot of op de goederen die deze met dat inkomen heeft verworven.”(Wetboek Inkomstenbelastingen 1 april 1992).
Het enkele verlaten van de echtelijke woning is nog geen ‘feitelijke scheiding’ in de zin van art.394 WIB.Daartoe is tevens vereist dat beide echtgenoten gedomicilieerd zijn op een verschillend adres.U dient dit in uw bezwaarschrift aan te tonen met een woonstattest van de gemeentelijke bevolkingsdienst.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

ir
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 20 mar 2008 08:50

Het is opgelost! Ik heb nog eens gebeld en na veel vijven en zessen blijkt het een fout te zijn!
Ze mogen geen geld inhouden bij mij van belasting op inkomsten, alleen op roerend en onroerend goed dat we samen zouden verworven hebben (of zoiets)

Alé, eind goed, al goed, alleen krijg ik mijn canten later natuurlijk :(

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”