BTW vrijstellingsregeling - personenbelasting

jjos
Topic Starter
Berichten: 9

BTW vrijstellingsregeling - personenbelasting

#1 , 29 jun 2018 09:13

Hallo

Ik heb een kleinschalig bijberoep en kan genieten van de BTW vrijstellingsregeling. Dit leek mij de beste keuze aangezien ik geen onkosten heb. Ik reken geen btw aan, maar kan ook geen kosten aftrekken.

Ik heb vorig jaar 2 facturen gemaakt voor een totaal van EUR 2000. Ik ben ook aangesloten bij Xerius en betaalde ongeveer een EUR 400 sociale bijdragen.

In mijn personenbelasting moet ik nu ook deel 2 invullen, ik zet in vak 1600 ( EUR 2000 ) en in vak 1606 ( EUR 400 ).
Als ik nu mijn belastingen laat berekenen kom ik aan een verschil van EUR 800 t.o.v wanneer ik deel 2 niet invul.

Kan iemand uitleggen vanwaar dat verschil komt? Of mis ik een deel in de aangifte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#2 , 03 jul 2018 11:47

Beste,

Dat is logisch. Het verschil is de belasting op je bijberoep. (1600 euro winst). Heb je geen andere kosten dan de sociale bijdragen voor je bijberoep gemaakt?

jjos
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 03 jul 2018 12:31

Aangezien ik gebruik maak van de BTW vrijstellingsregeling mag ik geen onkosten inbrengen.

Concreet wil dat zeggen dat ik van EUR 2000 - ( EUR 800 belastingen en - EUR 400 sociale bijdragen ) EUR 800 ga overhouden? Welkom in België zeker?

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 03 jul 2018 13:28

Je kunt geen btw op kosten aftrekken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”