Herziening btw bij stopzetting zelfstandige activiteit

zelfstandige927011
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Herziening btw bij stopzetting zelfstandige activiteit

#1 , 27 jun 2018 14:29

Hallo iedereen,

Ik zit met een aantal prangende vragen.

In oktober 2014 ben ik gestart als zelfstandige. Nu zou ik echter mijn activiteit volledig willen stopzetten. Bij het online invullen van het stopzettingsformulier stuit ik op de volgende vraag: "Behoudt de belastingplichtige nog goederen van zijn onderneming? Zo ja, wat is de waarde van de goederen die in het bezit blijven van de belastingsplichtige?" Ik veronderstel dat het hier gaat om goederen die ik als zelfstandige heb aangekocht en die ik na stopzetting als particulier zou willen behouden en dus niet doorverkoop. In mijn geval gaat dat hoofdzakelijk over een computer, printer, monitor, enz.

Hoe bepaal ik precies wat de waarde is van die zaken? Ik vond al dat er voor roerende goederen een herzieningstermijn van 5 jaar geldt. Mijn computer bijvoorbeeld heb ik aangekocht aan het begin van mijn activiteit (oktober 2014), toen voor € 999. Dan zou de resterende waarde nu € 399,60 (999 x 2/5) bedragen? Zo ja, volg ik dan hetzelfde principe voor alle goederen die ik behou, tel ik die dan samen en geef ik dat totaalbedrag in in het formulier? En wat met goederen die inmiddels stuk zijn?

Een andere vraag die ik mij dan stel, is de volgende: kan ik (als zelfstandige) al die goederen niet aan mezelf (als particulier) doorverkopen, maar aan een lagere prijs (incl. btw uiteraard die ik nadien aangeef op mijn laatste btw-aangifte)? Zo ja, dan is dit toch veel voordeliger? Wordt hier niet op gecontroleerd? Ik veronderstel ook niet dat ik dit zomaar aan een totaalprijs van - laten we zeggen - € 100 kan doen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 27 jun 2018 14:35

Op zich is dat vakje niet zo belangrijk, maar wel dat u hiervoor een onttrekking doet, dit wil zeggen dat u voor dat bedrag nog btw betaalt alsof u het aan uw privé persoon zou verkopen. In principe moet dit aan de werkelijke waarde, die kan net iets anders zijn dan de herzieningswaarde.

U mag niet aan uzelf of uw familie onder de normale marktwaarde verkopen. Anders kan alsnog achterstallige belasting en een boete gevorderd worden.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”