Belastingen bij tijdelijke tewerkstelling in VS

LieseE
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belastingen bij tijdelijke tewerkstelling in VS

#1 , 26 jun 2018 11:33

Ik heb de mogelijkheid om 1 jaar in de VS te werken als post-doctoraal onderzoeker. Ik vroeg me af welke implicaties dit zal hebben voor mijn belastingen, om zo de financiële haalbaarheid in te kunnen schatten.
Situatieschets:
1) Tijdelijke tewerkstelling van 1 jaar aan University of Michigan.
2) Partner (wettelijk samenwonend) reist mee en behoudt halftijdse tewerkstelling vanuit België.
3) Wij hebben een lening lopen op onze woning.

Concrete vragen:
1) Volgens een medewerker van FOD Financiën zal ik als docent gedurende 2 jaar vrijgesteld worden van belastingen in VS, maar wordt ik wel belast in België. Indien dit klopt: kan ik bepaalde kosten voor mijn verblijf in het buitenland (wonen, transport, ...) bij de belastingen inbrengen onder beroepskosten? Zit hier een plafond op?
2) Ik kan nog onderhandelen over contractvoorwaarden. Maakt het een verschil wanneer ik als "onderzoeker/researcher" vs. "docent/lecturer" in de VS werk voor de belastingen?
3) Ik zou vermoedelijk een J1 visum aanvragen, mijn partner een J2 spousal visum. Volstaat het dat wij wettelijk samenwonend zijn, om is dat onvoldoende voor een spousal visum?

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding