verdeling woning belastingaftrek

petervb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verdeling woning belastingaftrek

#1 , 25 jun 2018 09:34

Ik had een vraag in verband met de verdeling voor de belastingsingave van een gezamelijke woonlening

Eind vorig jaar hebben wij een huis gekocht waarvoor we een gezamelijke woonlening aangegaan zijn.
De terugbetaalde intresten en kapitaal zijn niet voldoende om voor beide de woonbonus optimaal te kunnen benutten. Indien we beiden 50% vd lening toekennen aan elkaar.

Echter ikzelf heb op hetzelfde moment mijn appartemet verkocht. Hiervoor heb ik ook nog kapitaal en intresten terugbetaald gehad. Ikzelf zal dus deze "oude" lening ingeven in de belastingen omdat deze lening nog voor 2015 aangegaan werd en dus de belastingaftrek hoger is dan het nieuwe systeem.

Mijn partner en ik zullen pas fiscaal een gezamelijke belastingaftrek voor volgend jaar moeten indienen . Dit jaar is nog afzonderlijk.
In welke mate is het mogelijk om haar 100% toe te kennen van nieuwe woonlening voor dit jaar. Zodat zij ook haar woonbonus ten volle kan ingeven. En volgend jaar bij de gezamelijke belastingopgave terug naar de 50% -50% verdeling te gaan? Of ben ik vanaf dan verplicht de verhouding 100%-0% te behouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 jun 2018 14:49

Gehuwden en wettelijk samenwonenden mogen de leningslasten 'optimaal' verdelen. Dus in dat geval kan uw partner alles op zich nemen. Vermits de lening op het einde van het jaar is aangegaan, zal het om geen groot bedrag gaan. Volgend jaar kan je beiden aan aftrek inbrengen.
Voor feitelijke samenwoners is het altijd 50*50 - verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

petervb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2018 10:06

bedankt voor je reactie. We zijn echter begin vorig jaar wettelijk gaan samenwonen. Dus voor het afgelopen jaar dienen we nog beide een aparte belastingaangifte te doen. Dus zijn we verplicht 50-50 te verdelen, vermoed ik.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 jun 2018 19:09

Neen, als je al wettelijk samenwonend bent, mag je optimaliseren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

petervb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2018 10:02

maar we zijn in 2017 pas gaan wettelijk samenwonen. moeten we dan voor aangifte over 2017 niet nog de "feitelijke samenwonen" (50/50) regel toepassen? Dus volgens u zouden we wél al mogen optimaliseren. ondanks aparte aangiftes?
In ieder geval.... taxonweb past zich automatisch aan naar de 50/50 regel. Ik krijg het niet overruled.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 27 jun 2018 18:38

Ik heb mijn documentatie nog eens geraadpleegd. Soms lees ik :' optimalisatie kan voor gehuwden en wettelijke samenwonenden.'
Maar elders ook : ' optimalisatie voor gehuwden en wettelijke samenwonenden die een gezamenlijke aangifte doen.'

Ik vermoed dat dit laatste van toepassing is. Dus dit jaar 50-50; vanaf volgend jaar kan andere verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”