Belastingsaangift: Hypothecaire lening - Individuele levensverzekering

DomienV
Topic Starter
Berichten: 14

Belastingsaangift: Hypothecaire lening - Individuele levensverzekering

#1 , 23 jun 2018 17:13

Hallo,

Dit jaar hebben we voor de eerste keer te maken met een gezamelijke aangifte omdat we in 2017 de verklaring tot wettelijk samenwonen hebben afgelegd. Dit omdat we eind 2016 beslist hebben om een huis te kopen.

Echter zit ik nu met de vraag wat ik moet doen met het volgende:

Situatie:
April 2017 ging onze hypothecaire lening van start, dit om al een aantal van onze zaken te kunnen betalen in functie van onze sleutel op de deur woning. Oa dus de grond. Echter is de verhuis pas doorgegaan dit jaar in 2018.
Nu zit ik met de vraag wat ik wel moet indienen bij mijn aangifte voor 2017 en wat niet? De hypothecaire lening of mijn individuele levensverzekering?

Bij de wizard voor de hypothecaire lening krijg ik de keuze tussen volgende zaken als het gaat over 'Bestemming van de uitgaven':

- betrekking op mijn eigen woning
- geen betrekking op mijn eigen woning (verhuurde woning, tweede verblijf ...);
- een gemengde bestemming (gedeeltelijk verhuurde woning, wijziging van bestemming tijdens het jaar ...).

In mijn ogen zijn geen enkele van de 3 opties van kracht omdat de lening werd aan gegaan om de grond al te kunnen betalen terwijl we zelf nog woonachtig waren in ons huurappartement (ook dus nog in 2018, verhuis naar afgewerkt huis pas in 2018).

VRAAG 2

Hoe gaat dit in zijn werk met de gezamelijke aangifte? Kunnen wij alle twee inloggen op onze minfin? Als één persoon alles op zijn account invult is dit dan in orde?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 jun 2018 19:37

Voor een lening met hypotheek om een eerste eigen woning te verwerven, tel je de aflossingen en de intresten op en ieder zet daarvan de helft bij code 3334. Jullie hebben nog een aparte aangifte bij wettelijk samenwonen vanaf 2017 (code 1002 & 1003). Het maximum daarvan is 2280 €.

Je kan ook de premie voor SSV invullen bij 3335. Dat raad ik echter af, ook al heb je nog ruimte. De eventuele kost achteraf bij een uitkering kan hoog oplopen, als je nu een aftrek vraagt.

Bij een gezamenlijke aangifte moeten beide partners tussenkomen voor onderschrijven van de aangifte. Ieder kan wel apart consulteren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”