Eigen woning

Wellington
Topic Starter
Berichten: 3

Eigen woning

#1 , 22 jun 2018 09:05

Ik heb een vraag over de definitie van de term "eigen woning".

In 2017 hebben mijn man en ik samen een nieuwe woning gekocht, maar hebben deze pas in gebruik genomen in 2018 (adreswijziging).
Hiervoor hadden mijn man en ik elk een woning. Zijn woning werd als gezinswoning gebruikt, in mijn woning zijn we nooit gedomicilieerd geweest.

Welke woning gebruik ik nu in de aangifte van 2018 als eigen woning? De woning die we samen in 2017 hebben gekocht, maar waarin we pas zijn beginnen wonen in 2018 of zijn woning waarin we heel 2017 hebben gewoond?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jun 2018 09:17

Een domiciliëring is geen eigendomstitel. Dat is een notariële akte wel. Staat uw naam in die akte, dan is het uw eigen woning.

Wellington
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 jun 2018 09:33

Dat begrijp ik, maar op 31/12/2017 waren er nog twee eigendomstitels: de nieuwe woning op onze beide namen en de oude woning op naam van mijn man waar we woonden. De vraag is dan welke wordt als eigen eerste woning beschouwd welke als tweede? Want dit maakt wel degelijk een verschil bij het invullen van onze belastingsbrief.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 jun 2018 09:58

Die woning die eerst werd aangekocht (via datum) is de oudste i

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”