Belast op inhoudingen overlevingspensioen

connymaertens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belast op inhoudingen overlevingspensioen

#1 , 19 jun 2018 12:48

Beste
Ik heb maandelijks recht op een overlevingspensioen. Doordat ik in loondienst te veel begon te verdienen, heb ik een schuld opgebouwd bij de pensioendienst. Er werd enkele jaren 10% van het brutobedrag afgetrokken om deze schuld in te lossen, maar de schuld werd sneller opgebouwd dan dat deze afgelost werd met die 10% inhoudingen. Ik krijg maandelijks dus 90% van het brutobedrag op mijn rekening. Echter, mijn belastingen zijn gebaseerd op het volledige brutobedrag van mijn overlevingspensioen (code 1229). Is het normaal dat er geen rekening gehouden wordt met deze inhoudingen?

Alvast bedankt.
Mvg, Conny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 jun 2018 17:36

Het is niet omdat u een schuld hebt dat u recht hebt op belastingvermindering op uw huidige inkomsten.
Zo niet zou het wel al te eenvoudig zijn om aan belastingen te ontsnappen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 20 jun 2018 07:58

Beste

In de meeste gevallen krijg je je inkomen aan 100 %, en betaal je daarmee je schuld of lening af. Je krijgt dus eerst je geld en daarna moet je een deel van dat geld "afgeven" om je rekening te betalen.
Je wordt belast op je volledige inkomen aan 100 %.

In jouw situatie heb je een schuld bij de instantie die jouw inkomen betaalt. Dus normaal zou de pensioenkas je 100 % van je pensioen uitbetalen, en moet jij hiervan 10 % aan de pensioenkas terugbetalen. Je wordt belast op je volledige inkomen aan 100 %.
Om het gemakkelijker te maken betaalt de pensioenkas slechts 90 % van je pensioen uit, zodat je geen deel van je inkomen moet terugsturen. Het is eenvoudiger, sneller en je hebt hetzelfde bedrag aan inkomen als wanneer je zelf 10 % zou terugbetalen. Het is dan ook normaal dat je belast wordt op het inkomen aan 100 %, dus aan het bedrag vóór de aftrek van je terugbetaling.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”