Inkomsten roommate aangeven?

Calamity Anne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inkomsten roommate aangeven?

#1 , 19 jun 2018 10:09

Beste,

Ik heb eigenaar van een woning waarvoor ik een hypothekaire lening afbetaal. Ik heb een slaapkamer op overschot dus wil een vriendin bij mij wonen (heeft dus haar eigen slaapkamer en mag de rest van de woning ook gebruiken). Zij betaalt mij hiervoor een klein bedrag plus onkosten. Er is geen officieel huurcontract maar ze wil zich wel bij mij domicilieren. Dit zal gerestigreed worden als gezin (niet verwanten).

Zal ik deze inkomsten moeten aangeven?

Groetjes,

Anne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jun 2018 11:26

Neen. Je wordt belast op uw KI en niet op de inkomsten, voor zover het geen handelshuur is.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 19 jun 2018 14:31

Er is voor verhuurde eigendommen wel een verhoging met 40 percent van het KI bij de berekening
van de verschuldigde inkomstenbelasting.
In uw geval: Een deel van uw woning betrekt u niet zelf maar verhuurt u aan derden, dit wil zeggen aan personen die geen deel uitmaken van uw gezin. Uw woning is weliswaar vrijgesteld van belasting, maar het deel dat u verhuurt geniet die vrijstelling niet. Dat deel wordt beschouwd als niet-eigen woning.
Terwijl u de eigen woning normaliter niet moet aangeven is dat wel het geval voor het deel van de eigen woning dat u verhuurt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2018 14:35

...maar ze wil zich wel bij mij domicilieren.
Let hiermee op. Als je vriendin zich in de schulden steekt, zal de deurwaarder ook bij jou aankloppen (aangezien jullie op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn) en kan uw héle inboedel opgeladen worden in het slechtste geval.

Als uw vriendin gedomiclieerd is bij jou, kan je haar ook niet zomaar vragen de woning te verlaten. Dit zal dan via de vrederechter moeten en dit zou wel even kunnen aanslepen (we spreken dan over maanden) voor ze effectief weg is.

Het is maar een waarschuwing natuurlijk, kwestie van dat je weet waar je aan begint.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 19 jun 2018 14:38

Dat risico bestaat.
Als vriendin er niet is gedomicileerd dan zullen er boven op de verschuldigde belastingen eventueel (als uw gemeente dat heeft ingevoerd) nog tweede verblijftaksen betaald moeten worden.
Die kunnen tot 1000 EUR per jaar oplopen in Vlaanderen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Calamity Anne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jun 2018 17:17

Bedankt allemaal

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”