Geïntegreerde woonbonus + LT-sparen (belastingaangifte)

L8Fish
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Geïntegreerde woonbonus + LT-sparen (belastingaangifte)

#1 , 18 jun 2018 12:53

Kan er wanneer er maximaal gebruik gemaakt is van de Vlaamse geïntegreerde woonbonus (gewestelijke woonfiscaliteit) nog gebruik gemaakt worden van de federale vermindering voor het LT-sparen? Het betreft hier de premies van een individuele levensverzekering (LT-sparen los van een woning). Vorig jaar werd me verteld dat LT-sparen geen zin meer had daar mijn fiscale korf volledig gevuld is door mijn hypothecaire lening (interesten + kapitaalaflossingen). Nu zie ik echter bij gebruik van een belastingsimulator dat ik beide fiscale korven onafhankelijk van elkaar kan vullen?

Bijvraag: Is mijn 'eigen' woning, wanneer ik tevens blote eigenaar (na een schenking) ben van een andere woning, nog steeds mijn 'enige' woning?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 jun 2018 14:58

1. Het is een of-verhaal. U geniet van de aftrek van de woonbonus of van de aftrek voor lange termijn sparen. Wanneer uw korf gevuld is, wordt met het andere geen rekening gehouden. Het kan best dat u beide gegevens kan invullen, ook bij taks ion web. Maar enkel het voor u voordeligste zal toegepast worden.

Wanneer u een andere woning heeft verworven via schenking, is uw eigen woning niet meer de enige woning. Dit zou wel het geval zijn na vererving.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

L8Fish
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2018 12:08

Ik heb ondertussen vernomen dat beiden wel onafhankelijk van elkaar combineerbaar zijn (Vlaamse geïntegreerde woonbonus vanaf 2016 en federaal LT-sparen)?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”