Beroepskosten bewijzen - Opleiding

Imaginary
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Beroepskosten bewijzen - Opleiding

#1 , 17 jun 2018 00:41

Hallo allen, even een snel vraagje rond het bewijzen van beroepskosten.

Momenteel komt het bedrag van mijn forfait en het bedrag van mijn werkelijke kosten ongeveer even hoog uit: woon-werk verkeer 100km/dag x2 + vakbondsbijdrage, geen gekke dingen dus.

Mijn vraag: ik beschik over een graduaat Toegepaste Informatica en ben nu in afstandsonderwijs aan de bachelor TI bezig. Dit is grotendeels op vraag van mijn werkgever. Ik krijg hiervoor geen vergoeding noch educatief verlof (afstandsonderwijs). Zij willen dit enkel omwille van de interne keuken van het bedrijf: ik doe als graduaat het werk van een bachelor en dat mag in theorie niet. Het diploma zou me geen promotie noch premie of iets dergelijks opleveren, enkel werkzekerheid.

Mag ik mijn inschrijvingsgeld + de kostprijs van mijn boeken inbrengen als werkelijke beroepskost?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 17 jun 2018 13:30

M.i. wel. Alle kosten zijn aftrekbaar voor zover ze voldoen aan de voorwaarden vooropgesteld door artikel 49 WIB92.

"Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed."

Wel enkele opmerkingen:

1. Beetje belachelijk dat je tijd in zo'n opleiding steekt als je er niets voor terug krijgt.. ?

2. Zou het niet voltooien van zo'n opleiding leiden tot ontslag of loonvermindering?

Je kan stellen dat de opleiding gevolgd werd met het oog op het behouden van belastbare inkomsten, en dat je vandaag een hoger loont krijgt in de veronderstelling (vanuit de kant van je werkgever) dat je zo'n opleiding volgt.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2018 20:01

Natuurlijk mag je de kosten verbonden aan deze opleiding inbrengen gezien dit door je werkgever wordt gevraagd. Ook alle andere onkosten (didactisch materiaal, boeken en cursussen, printkosten, gebruik van je persoonlijke laptop etc. kan je inbrengen).
Ga ook na of je geen recht hebt op opleidingscheques voor het volgen van een bijkomende opleiding (kon vroeger nog) en eventueel ook educatief verlof indien je in de privé werkt (daar had ik dus geen recht op, vele weekends en vrije momenten gestudeerd).
Ik heb zelf een bijkomende master opleiding gevolgd en heb destijds alle kosten goed bijgehouden (ook vervoer etc.) en dit werd aanvaard door de ambtenaar van de belastingen. Ik werk in het onderwijs en heb destijds ook een akkoord met de belastingen gesloten dat ik mijn bureau fiscaal kan inbrengen.
In de belastingsgids van Testaankoop kan je een sjabloon vinden om de werkelijke beroepskosten als loontrekkende in te vullen: super handig overzicht, staan zaken bij die je zou kunnen vergeten en een keer boven je forfait is elke kost die je inbrengt winst bij de afrekening. Zorg wel dat je zoveel mogelijk facturen en aankoopbewijzen verzamelt, beter te veel dan te weinig. Succes !

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”