Consultancy job in Nederland, facturen aan Belgisch bureau

jochenc
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Consultancy job in Nederland, facturen aan Belgisch bureau

#1 , 16 jun 2018 16:31

Hallo,

Ik ben reeds zelfstandige en het zou kunnen dat ik binnenkort een lange termijns opdracht (enkele jaren) in Nederland aanneemt. Ik stuur dan mijn facturen naar een Belgisch bureau.
Bedoeling is om dan na 6maand ook een Belgische bvba op te starten en van daar uit te factureren naar het Belgisch bureau.

Nu als ik enkele jaren over de grens ga werken dan is de kans groot dat ik daar zou gaan wonen en ik heb me laten vertellen dat het dan nogal ingewikkeld wordt kwa belastingen/sociale bijdragen. Klopt dat? Kan iemand me uitleggen wat dan de consequenties zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 16 jun 2018 17:14

Fysiek werken in Nederland, dan heeft in principe Nederland heffingsbevoegdheid op vlak van inkomstenbelasting voor uw inkomsten. Dat is in bijna alle dubbelbelastingverdragen zo.

Het gebruik van een Belgische BVBA zal je niet vrijstellen van het betalen in Nederland van NL belastingen -- de BVBA zal een bijhuis moeten oprichten (in het jargon, het fysiek aanwezig zijn in NL zal leiden tot een "permanent establishment") en NL belastingen moeten betalen, of je zal een Nederlandse BV moeten oprichten om te factureren.

Dat er een tussenbureau tussenzit maakt weinig tot niets uit.

jochenc
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2018 11:51

Hi Fortuin,

Bedankt voor je reply.