Teruggave belastingen gestort op rekening ex-partner

dghn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Teruggave belastingen gestort op rekening ex-partner

#1 , 08 jun 2018 18:30

Beste,

Vorig jaar zijn ik en mijn toenmalige partner uit elkaar gegaan. Dit betrof een wettelijk samen wonen.
Wij hebben dus voor 2016 een gezamenlijke aangifte moeten doen, deze is door zijn boekhouder in orde gebracht. Ik heb dus naar de boekhouder in kwestie alle documenten doorgestuurd en hij heeft de aangifte gedaan. Tegen mijn ex zou hij gezegd hebben dat ieder zijn eigen brief kreeg en alles dus geregeld werd, ik zeg 'zou' omdat ik hier geen bewijs van heb.

Midden mei had ik nog steeds niets van mijn ex, de boekhouder of de belastingen ontvangen. Hierop heb ik zelf contact gezocht met FOD financiën om te vragen of er al iets van geweten was. Deze wisten mij te zeggen dat het volledige bedrag op zijn rekening was gestort. Ze hebben mij toen laten weten dat het volledige bedrag aan mij toebehoorde, alvorens ik contact heb opgenomen met mijn ex heb ik dit door mijn boekhouder ook nog eens laten nakijken en die wist mij hetzelfde te zeggen. Hierop heb ik contact genomen met mijn ex met de vraag dit bedrag aan mij te bezorgen. Ik had al verschillende pogingen ondernomen om contact met hem te nemen en het duurde zeer lang voor hij antwoordde. Uiteindelijk heeft hij geantwoord dat hij dit door zijn boekhouder ging laten nakijken. We zijn ondertussen een maand verder en de boekhouder is hier nog steeds mee bezig (geen idee wat er te herbereken valt).

Nu blijkt dus ook dat hij dit geld reeds heeft uitgegeven en mij dus ook niet meteen kan terug betalen. Het gaat om een hoop geld en ik denk dat er iets niet klopt. Ik ben nu dus wat bezorgd dat de belastingen bij de volgende aangifte rekening gaan houden met het bedrag dat mij zou terugbetaald zijn en ik een heel deel aan de belastingen ga moeten betalen.

Ik zou dus graag weten waar ik recht op heb, of de boekhouder wel een reden heeft voor deze herberekening en op welke manier ik er toch voor kan zorgen dat dit geld bij mij terecht komt.
Hij staat er op dat we de afbetaling onderling moeten regelen en niet via de officiële weg want dit zou ons (?) alleen maar meer geld kosten dan dat we er uit zouden halen. Laten we zeggen dat ik voor zo'n regeling niet sta te springen aangezien mijn vertrouwen in hem zeer ver te zoeken is.

Alvast bedankt (ik zou woensdag ook langsgaan bij het justitiehuis)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jun 2018 20:13

Heb je uw nieuw rekeningnummer al doorgegeven aan de belastingen. Ze storten op de rekening die op uw aangifte staat.

dghn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2018 11:43

Heb je uw nieuw rekeningnummer al doorgegeven aan de belastingen. Ze storten op de rekening die op uw aangifte staat.
het bedrag is eind april reeds gestort. Zijn boekhouder had alles ingevuld (wist nochtans de situatie) ik heb nooit een aangifte of aanslagbiljet te zien gekregen dus wist hier ook niets van. Mijn rekening nr (als ik mijn aangifte in mijn huidige situatie doe) klopt, heb dit reeds nagekeken.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”