Fiscale aftrekbaarheid pensioenspaarrekening(en)

Ludihno
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fiscale aftrekbaarheid pensioenspaarrekening(en)

#1 , 07 jun 2018 13:44

Geachte,

Tot 1 mei 2018 stortte ik op een collectieve pensioenspaarrekening bij X. (4 x 78 Euro = 312 Euro)
Na 1 mei ga ik storten op een collectieve pensioenspaarrekening bij A ( 8 x 81 Euro = 648 Euro) totaal 960 Euro)

De vraag: kan ik dit totale bedrag aftrekken op mijn belastingaangifte van volgend jaar, vermits ik twee fiscale attesten ga krijgen???

Met vriendelijke groeten.

LB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 07 jun 2018 13:46

Nee, u mag slechts 1 contract per jaar inbrengen.

Zie: https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q7
"sowieso" schrijf je zo.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 jun 2018 18:53

Ik zou toch het totaal invullen. De Fiscus hoeft niet te weten dat het op twee plaatsen is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 07 jun 2018 19:05

Ik zou toch het totaal invullen. De Fiscus hoeft niet te weten dat het op twee plaatsen is.
De fiscus is modern geworden. Op tax-on-web vullen ze die rubriek in voor u dus ze weten het wel. Je kan je op je papieren aangifte natuurlijk onwetend voordoen doch de fiscus zal het normaliter wel rechtzetten.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 07 jun 2018 19:24

Beste

Vraag is hier ook of beide contracten blijven bestaan dan wel of u een transfert van de X deelbewijzen naar Y gedaan hebt. (Dus afsluiting X pensioenspaarrekening).

Alsdan hanteert de fiscus doorgaans een tolerantie in die zin dat er slechts één contract overblijft en de eerdere X stortingen ook naar Ygegaan zijn binnen hetzelfde kalenderjaar.

Maar als het X contract nog bestaat geldt die tolerantie absoluut niet. beide contracten (zowel X als Y) kunnen dan perfect naast mekaar bestaan (net zoals u ook een pensioenspaarverzekering en een bancair pensioensparen tegelijk kan hebben) MAAR kan er per kalenderjaar maar in één fiscale aftrek genoten worden. U kan dan jaar x bij X storten en aftrekken en jaar x+1 bij Y storten en aftrekken. Maar geen combinatie binnen één kalenderjaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”