Hij gaat werken, zij gaat studeren

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Hij gaat werken, zij gaat studeren

#1 , 04 jun 2018 23:10

Beste,


ik schets kort mijn situatie:

Ik studeer (bachelor) deze maand af en begin vanaf 1/8 te werken.
nettoloon €1740 (icl. maaltijdcheques) + firma wagen + groepsverzekering + hospitalisatieverzekering. bijkomend heb ik nog een integratietegemoetkoming waarvan ik een deel zal behouden (ik heb een beperking)

Mijn vriendin gaat vanaf 1/9 studeren aan de hogeschool.

Nu heb ik een appartementje gevonden van 650 euro per maand.

Mijn vriendin wilt heel graag bij mij komen wonen vanaf dat ik het appartementje heb.

Echter ze is niet van plan onderhoudsgeld te vragen van haar papa, misschien wel van haar mama. valt nog af te wachten..

Als ze bij mij opgeschreven staat, welk voordeel heb ik dan nog buiten haar kindergeld? betaal ik meer of minder belastingen ?

Ik weet niet zo goed of het een goed idee is om direct samen te gaan wonen met iemand die zelf amper inkomsten heeft. ze doet wel een studentenjob, maar ik twijfel enorm aan de haalbaarheid (financieel). ik vermoed niet dat ze recht zal hebben op een leefloon gezien mijn inkomen.


Graag advies...

Met vriendelijke groeten,
Glen Van Staey.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 05 jun 2018 00:19

Als jullie wettelijk gaan samenwonen zal je vanaf het volgend inkomensjaar waarschijnlijk kunnen genieten van het huwelijksquotiënt. Dat betekent dat een deel van de jouw inkomsten belast zullen worden alsof ze uw vriendin toebehoren waardoor ze in een lagere belastingschijf terechtkomen.

1100 EUR om met 2 van te overleven is niet riant, maar alles hangt af van de levensstandaard die je wil aanhouden.

PS: Als ze een leefloon aanvraagt, wat wel degelijk kan als samenwonende, is de kans groot dat het OCMW dit terug gaat vorderen van haar ouders. Zij hebben namelijk een onderhoudsplicht tot hun kind op eigen benen kan staan. Leven op kosten van een partner is niet op eigen benen staan.
"sowieso" schrijf je zo.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2018 09:40

Stel dat uw vriendin niet bij u zou komen wonen, zou ze dan op kot gaan? Dat zouden de ouders toch ook moeten betalen?

Ik ben ooit in gelijkaardige situatie geweest; ik wou studeren voor een tweede bachelordiploma maar ik wou ook graag bij mijn partner intrekken. Ik zat tegen dan al vier jaar op kot, mijn ouders hebben mij een vijfde jaar 'kotgeld' betaald en dat gaf ik volledig aan mijn partner. Zo had ik in vijf jaar tijd twee bachelordiploma's, kon ik bij mijn vriend intrekken en kon mijn vriend verder sparen voor de aankoop van onze eigen woning een jaar later...

Reclame

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2018 09:50

Stel dat uw vriendin niet bij u zou komen wonen, zou ze dan op kot gaan? Dat zouden de ouders toch ook moeten betalen?

Ik ben ooit in gelijkaardige situatie geweest; ik wou studeren voor een tweede bachelordiploma maar ik wou ook graag bij mijn partner intrekken. Ik zat tegen dan al vier jaar op kot, mijn ouders hebben mij een vijfde jaar 'kotgeld' betaald en dat gaf ik volledig aan mijn partner. Zo had ik in vijf jaar tijd twee bachelordiploma's, kon ik bij mijn vriend intrekken en kon mijn vriend verder sparen voor de aankoop van onze eigen woning een jaar later...
Hoi,

Nee haar ouders, ik en de hogeschool zijn allemaal in dezelfde stad. op maximaal 7 km van elkaar.
Ze wilt graag bij haar ouders weg omdat ze graag een eigen leven wil beginnen. maar ze heeft enkel inkomen van studentenjob af en toe en kindergeld dan... en ik zou dan héél graag goed kunnen door sparen om op termijn een huis te kunnen kopen/bouwen

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 05 jun 2018 12:04

Dus hebt u er alle belang bij dat zij de normale financiële ondersteuning van haar ouders vraagt en krijgt.

Hou er rekening mee dat liefdesrelaties ook kunnen eindigen, in de nabij of verre toekomst. Gaat u zich dan niet bekocht voelen als u haar studies quasi volledig financiert? Het ouderlijke nest nu al verlaten is een meerkost waar ze zelf voor kiest, maar kledij, voeding, studiegeld, etc. zijn kosten waar de ouders sowieso aan zouden moeten bijdragen.

Concrete financiële afspraken die billijk zijn voor alle partijen is de beste manier om achteraf geen problemen te hebben.
"sowieso" schrijf je zo.

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2018 12:54

Dus hebt u er alle belang bij dat zij de normale financiële ondersteuning van haar ouders vraagt en krijgt.

Hou er rekening mee dat liefdesrelaties ook kunnen eindigen, in de nabij of verre toekomst. Gaat u zich dan niet bekocht voelen als u haar studies quasi volledig financiert? Het ouderlijke nest nu al verlaten is een meerkost waar ze zelf voor kiest, maar kledij, voeding, studiegeld, etc. zijn kosten waar de ouders sowieso aan zouden moeten bijdragen.

Concrete financiële afspraken die billijk zijn voor alle partijen is de beste manier om achteraf geen problemen te hebben.
Dat is waar. Ik hoop enkel dat de mama gaat willen bijdragen financieel... de papa zal dit niet doen aangezien er een vonnis is dat hij voor de zus van mijn vriendin zorgt en de mama voor mijn vriendin...

Als we dit via de vrederechter zouden moeten aanvechten is dit weer iets van de lange baan... heb het zelf mee gemaakt en heb er 2 jaar voor moeten procederen tegen mijn beide ouders, maar met toch een positief resultaat...

Maar ik wil haar niet dezelfde familiale situatie brengen... Ik probeer haar duidelijk te maken dat het een hele hoop geld is en dat het niet zo simpel is, maar ze wil echt thuis weg.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 05 jun 2018 13:00

Vrederechter is de laatste optie, uiteraard.

Niettemin; als haar moeder weigert bij te dragen, dan is het ook wel in uw belang om dit desnoods toch via de rechter af te dwingen.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 05 jun 2018 13:06

Onderhoudsplicht loopt voor beide ouders tot klaar voor arbeidsmarkt + wachttijd.
Vrederechter sedert september 2014 niet meer bevoegd is nu familierechtbank.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 05 jun 2018 13:34

even samenvatten: als ik het goed begrijp bevindt de school van je partner zich niet te ver van de woning van de ouders. De keuze om op "op kot" te gaan is dus persoonlijk en niet noodzakelijk. Als ze met jou feitelijk gaat samenwonen, maar toch verder studeeert: kan ze het volgende van haar ouders vragen: uiteraard de kinderbijslag én de kosten voor : studie/inschrijvig, cursusmateriaal en verplichte opleidingsgerichte uitgaven. Dat moet ze dan telkens wel rechtvaardigen met de betalingsbewijzen, kassabons. Evenals terug te betalen door de ouders: medische kosten (dokters, kiné, medicijnen). Dag zijn onbestwistbare uitgaven. voor de leefkosten zou ze met haar ouders kunnen onderhandelen over een bedrag dat het volgende dekt: maaltijden en kleding. De kosten voor: huren, energie en nutsvoorzieningen daarin moeten ze niet tussenkomen omdat ze zelf gekozen heeft geen gebruik te maken van de ouderlijke woning die ter beschikking staat;

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”