Belastingen woonlening

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

Belastingen woonlening

#1 , 29 mei 2018 17:18

Mag ik onder code 3151 (intrestaflossing) en code 3358 (kapitaalaflossingen) ook de lening van een bouwgrond bij inbrengen? :mrgreen: Door vertraging (> 2 jaar: lening uit 2015) is de woonbonus gepauzeerd en mag ik code 3360 niet gebruiken. Ik interpreteer "Andere dan de in b bedoelde interesten van leningen en schulden voor het verwerven of behouden van uw ‘eigen woning'" als dat de bouwgrond hier ook onder valt - deze is ook nodig voor het verwerven van de 'eigen woning', maar voor de woonbonus mocht dat in ieder geval al niet...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 mei 2018 21:47

Kapitaalsaflossingen voor een lening voor bouwgrond kunnen niet.
Intresten kan wel. Maar dan moet je KI ingeven : van die grond code 1107.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 29 mei 2018 23:39

Inderdaad. Bouwgrond nooit aftrekbaar. Intresten wel maar die gaan weinig tot geen impact hebben gezien KI grond doorgaans zeer beperkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#4 , 30 mei 2018 16:49

Dank voor de correcte info! Inbrengen van de intrest van de bouwgrond heeft inderdaad geen effect. Spijtig dat het op geen andere manier wat te compenseren is, beetje dubbel de dupe door de vertraging door derden. Positieve is dat de woonbonus gepauzeerd is en niet compleet verloren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”