belasting op achterstallen

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

belasting op achterstallen

#1 , 28 mei 2018 23:26

Ik heb vorig jaar (2017) achterstallig pensioen ontvangen.
Ik lees dat het belast wordt aan de gemiddelde belastingvoet van het jaar voordien (2016).
Wordt dat achterstal effectief volledig apart belast of wordt er rekening mee gehouden voor het
bepalen van de progressiviteit van de belasting op mijn andere inkomsten van 2017?
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 mei 2018 12:38

Op uw vorig aanslagbiljet staat onderaan ergens de gemiddelde aanslag. Aan dat tarief wordt die achterstal dit jaar apart belast, zonder met wat dan ook anders rekening te houden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 29 mei 2018 14:40

De gemiddelde aanslagvoet (aanslagjaar 2017) was 0 (nul), omdat ik nauwelijks inkomsten had (lager dan belastingvrije som).
In 2017 ontving ik een achterstallig pensioen (+/- 5 000 EUR).
Samen met mijn andere inkomsten van 2017 tilt dit achterstal mijn ontvangen inkomsten in 2017 een beetje boven de vrijgestelde som.
Ik voerde de berekening uit bij de online aangifte (taks-on-web). Het rekenprogramma vroeg inderdaad de gemiddelde aanslagvoet van de vorige periode maar maakte de berekening toch op het volledige bedrag (dus inclusief de achterstal) en daardoor zou ik belasting moeten betalen.....

Maar: gemiddelde aanslagvoet die zou moeten gelden voor achterstal is nul.
En de andere inkomsten zijn ruimschoots lager dan de belastingvrije som.
Het rekenprogramma van de fiscus maakt dus fouten?
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”